Säsong 1, 2014-07-01 — 2015-07-01
Den 1:a juli 2014 seglade vi iväg från Saltsjöbaden, Stockholm. Den stora utmaningen den första säsong var att ta oss ner till Kanarieöarna och därifrån över Atlanten till Västindien. I mitten av december var vi lyckligt framme på St Lucia. På vintern, våren och försommaren 2015 seglade vi norrut genom Västindien och Bahamas, förbi Florida och vidare norrut till Deltaville Marine i södra delen av Chesapeake Bay, Virginia. Där ställde vi upp båten i slutet av juni och åkte hem till Sverige över sommaren.
Siten är online
Nu har vi äntligen fått ordning på vår blogg. Här kommer ni att kunna följa vårt äventyr!
Shoppingresa till Västkusten
I helgen som gick var vi på västkusten och hämtade lite utrustning vi beställt. Vi började i Kungshamn där Ulf på Syversens Flottservice packat om flotten. Där köpte vi även; EBIRP, Jon Buoy, Echomax radarreflektor samt en grab-bag fullmatad med diverse nödprylar. Därefter raskt ner till Orust och Martinssons Varv för att hämta diverse utrustning….
3 månader kvar!
I morgon är det bara 3 månader kvar till avfärd. Trots att vi intalar oss att “det är lugnt” och att vi tycker vi har hyfsad koll kan jag ibland känna tendens till en viss stress.Ju mer saker vi införskaffar o fixar, ju mer kommer vi på.. det känns inte som vår “att-göra-lista” blir kortare….
Presenningen av!
I går lördag tog vi av presenningen och monterade ner ställningen. Alltid lika trevligt att sitta i sittbrunnen o fika, även om det fortfarande är kallt i vinden. Tur vi har vindruta!! Veckan har varit hektisk som vanligt. Utombordaren har varit på service och när vi hämtade den passade vi på att få en genomgång…
Botten målad
Mycket sol och stigande temperatur gjorde att vi bestämmde oss för att måla botten i helgen. I tisdags morse fick vi hjälp att ta upp ett hål i botten! En ny bordgenomföring behövdes för vår watermaker. Jonny på MareComfort hjäpte mig med det. Det gick smärtfritt och efter 20 minuter var allt klart. Hoppas han tätade…
Påsk
I veckan innan påsk var det mest förberedelser inför “superhelgen”. Fyra dagar ledigt och SMHI hade lovat sol o värme! Nu skulle det poleras o vaxas, fixa propellern samt byta alla andoderna. Det gäller att ha rätt grejor hemma när helgen kommer, för att slippa lägga tid på Erlandsons Brygga / Benn’s Marin, när solen…
Sjösättning
Vädret var fint under hela Påsken. Båten blev klar för sjösättning, och även namnet kom till slut på plats. Namnet kommer från den förste ensamseglaren jorden runt. Hans båt hette Spray. I Wikipedia kan man bla läsa följande: ” Joshua Slocum, född 20 februari 1844, död 14 november 1909 eller senare, var en amerikansk sjökapten…
Karl, dagens hjälte!
Vissa dagar är bra dagar, andra dagar känns mest frustrerande. Idag var det en sån där bra dag. Radarn har inte fungerat sen vi köpte båten. Dock gick den när säljaren visade den. Med tanke på allt annat vi satte oss in i när båten var ny, körde vi inte radarn förrän till hösten. Då…
En vanlig grå kall vecka
Var är värmen? Var är den fina våren? Var det de två dagarna med sol vid påsk? Vi vet var värmen finns.. och vi längtar nu! Det kalla o blåsiga vädret inbjöd inte till så mycket båtfix denna veckan. På tur står nu att vaxa o polera överbyggnaden. Men med 5 grader och regn i…
Klockan tickar ner..
.. och tiden går väldigt fort nu! Plötsligt är det bara en månad kvar och vi har mycket kvar att fixa. Att gå från ett “vanligt” liv härhemma, till ett liv (åtminstånde i ett år) i en liten båt är en utmaning. Både rent praktisk men också mentalt. Vissa dagar känns det omöjligt, andra dagar…
Bröllop
Vår son Karl och hans Filippa hade den goda smaken att gifta sig, INNAN vi kastade loss. På Nationaldagen vigdes de i Djurgårdskyrkan. Det är en stor och väldigt emotionell händelse när ens barn gifter sig. Det var varmt i kyrkan, musiken vacker och tårarna rann.. Efter vigselakten blev det båt över…
Final countdown
Efter bröllopsbestyren lagt sig var det åter full fokus på båten och förberedelserna. Karl kunde slappna av och, och var åter med o skruvade o fixade. Någon bröllopsresa var inte inplanerad just nu. ( Tur för mig!) Prio 1 var nu att äntligen få ihop watermakern, samt få upp vår radiostation. Vi har en kortvågsradio…
Det börjar bli fullt
Denna veckan har fokus legat på stuvning av båten. Det har varit svårt att jobba under däck samtidigt som vi försöker få saker på plats i alla skåp o lådor. Hela båten känns som ett “15-spel”. För att komma åt ett utrymme måste först en massa dynor, durkar o prylar, kartonger o kassar flyttas om….
Vi är på väg!
Så har dagen äntligen kommit då vi kastar loss och äventyret börjar på riktigt. När jag skriver detta passerar vi Landsort, kurs syd. Kl är 19:30 och Lisa vilar därnere. Jag sitter i sittbrunnen, autopiloten styr, det är nästan vindstilla Det var känsloladdat att säga adjö till barnen. När vi lämmnade bryggan stodvi tysta och…
Kryss i Kalmarsund
Vi skriver nu dag tre ombord. Det mesta börjar hitta sina platser. Det ligger dock fortfarande påsar o väskor med svårstuvade saker på kojerna. Efter den sista kaotiska veckan där hemma, och nu efter ett par dagar ombord, börjar vi inse att vi äntligen är på väg. Det är en smått overklig känsla, som att…
Medvind till Tyskland
Efter den obligatoriska kryssen genom Kalmarsund sker ett väderomslag. Jag har alltid varit intresserad av vädret och ser ofta väderkartorna efter nyheterna på TV. Det är rätt stor skillnad att tolka sina egna prognoser mot att få det presenterat i TV. Att få en fin medvind i stället för en hård kryss är som skillnaden…
Tyskland – Argentina
Söndag den 13:e juli. En stor dag här i Tyskland. Många bilar kör omkring med den tyska flaggan ur fönstren, folk vi möter har landslagtröjor på sig och alla utserveringar riggar upp tv-skärmar. Vi påminner ett par om 4-4 i Berlin, men ingen verkar bry sig, idag ska Tyskland ta Guld för 4:e (?) gången….
Nordsjön
Efter Warnemunde fortsatte vi västerut mot Fehmarn Belt, sundet mellan Tyska fastlandet och Fehmarn, ön varifrån Färjorna mellan Rödby och Puttgarden går. En distans på ca 50 sjömil. Normalt tar det en god dag, ca 8 timmar. Under denna trip skulle vi få vår första kuling med Spray. Vi visste att det skulle blåsa friskt,…
Bland sandbankar och bojar
Efter en veckas segling bland sandbankar och oräkneliga bojar känner vi att det faktiskt går att segla här också! Tittar vi i sjökortet ser det inte alltid kul ut. Det kan stå 0,5m i en farled in till en hamn, men ändå ligger det stora båtar med säkert 3 meters djupgående där. Till sjökortsdjupet ska…
Läsa böcker
Jag trodde Nordsjön skulle vara som en grå vägg med jättehöga vågor när slussportarna öppnade sig i Brunnsbüttel. Jag stängde noga alla ventiler i båten och drog åt flytvästen ordentligt och var riktigt beredd för faran. Vad såg vi- ett leende blått hav, inte olikt Östersjön en vacker dag. Den första dagen när vi gick…
Vi är i England!
Som seglare känns det lite häftigt att angöra England. Vi kännde bägge två att det här var faktiskt rätt långt hemifrån nu. Inslaget av svenska seglare är nästan noll, tom de tyska flaggorna börjar tunnas ut, däremot Holländare finns det i massor. Vi börjar känna oss som långseglare. Med allt vad det innebär. Vi har…
Västerut i friska vindar
Efter drygt en vecka i England har vi nu tagit oss längs sydkusten från Dover ut till Dartmouth. Att segla här i Engelska Kanalen är rätt intressant, om man kommer från Östersjön. Vi har nu lärt oss (den hårda vägen) att man inte ska kryssa mot strömmen, och riktigt jobbigt blir det om ström och…
Orkanen Bertha
Idag är det tredje dagen på rad som vi sitter på vårt favoritcafé vid hamnen i Falmouth. Picnic Cornwall har ett jättebra internet, och vi passar på att koppla upp oss en stund varje dag. Fast egentligen skulle vi vara på väg söderut mot Spanien, men pga dåligt väder avvaktar vi avgången. Vi kom hit…
Biscaya
“Going south you must clear Bay of Biscay between June and September, otherwise it can get rather nasty” Detta står i en seglingsbeskrivning vi har över världens alla hav. Vi passerade i augusti men tyckte ändå det blev rätt nasty… Vi tar det från början. Onsdag den 13/8 visade alla våra väderkartor en gynnsam period…
Tysken och den arge Spanjoren
Följande lilla episod utspelar sig en helt vanlig eftermiddag i en sömnig liten Spansk fiskeby i Galicien, nordvästra Spanien. Lugnet var totalt, det var siesta, och ändast kyrkklockorna hördes då och då. Tills det kommer in en Tysk stor fin segelbåt… Vi hade precis tagit en gästboj i den lilla hamnen något väster om La…
Galicien
Det är nu drygt en vecka sen vi kom till La Coruna efter Biscayabukten. Vi har haft mest sol, inte alltför varmt, fina vindar mellan NV och NO, dvs medvind då vi förflyttat oss mellan de små byarna. När vi sovit några timmar efter vi förtöjt i La Coruna gick vi iland. Vi tyckte om…
Till ankars
För att fortsätta där vi slutade i förra inlägget gick vi faktiskt på “musseljakt” i Conbarra. Tidigt på morgonen i regn o blåst utrustade vi oss med vad vi hade; hink, en stor skruvmejsel samt vår huggkrok. När vi kom närmare såg vi hundratals människor som redan jobbade för fullt. När det är ebb torrläggs…
Ankargranne
Under mina dagar här ute i bukten har jag varannan dag gjort en morgontur, och varannan dag en eftermiddagstur med jollen i land. På morgonen har det blivit jogging plus besök i brödbutiken och på mina kvällsturer i land har det blivit lite sightseeing, handlat lite mat, eller bara suttit på någon uteservering. Baiona är…
Portugisiska sydan
Innan vi lämnade Baiona kom det plötsligt fint besök. Det var Spaniens nya VolvoOcean-båt som gjorde ett kort stopp för sponsorernas skull. Båten är på väg till Alicante för starten i Volvo Ocean Race senare i oktober. Vi hade tur och fick en egen visning ombord. Alla båtarna är byggda på samma varv och är…
Utmed Portugals kust
Vi jobbar oss ner utmed Portugals kust. Det, som vi i förväg, trodde skulle vara ”an easy piece” i sol och medvind har blivit en bitvis ganska tung och skumpig segling i en envis motvind och med mycket regn. Kusten är ganska rak och för att vågorna inte ska vara för branta håller vi…
Äntligen Lissabon!
Nästa vecka är det 3 månader sen vi lämnade Saltsjöbaden, och vi har nu kommit till Lissabon. Ett av de ställena som vi haft som etappmål, som när vi startade tyckte låg väldigt väldigt långt iväg. I början var vi lite nervösa för Kielkanalen, för Nordsjön, för Engelska kanalen, för Biscaya för det nya och …
Porto Santo
Om det var besvärligt och tog tid med gasolen i Cascais, gick det desto lättare med metanolen till vår bränslecell. Vi flyttade oss in till en marina, Oreiras, som ligger halvvägs mellan Cascais och Lissabon. En av de trevligaste och mysigaste på hela resan so far. Tidigt dagen därpå tar jag cykeln på tåget till…
Madeira
Det var nästan sorgligt att lämna den trevliga ön Porto Santo och sätta kurs mot Madeira. På kvällen innan vi åkte kom flera av våra vänner från Fig Foz och Lisssabon in. Både den tyska båten Anne och den franska båten Captain Do Too och det blev ännu ett gemytligt möte med öl och…
Isla La Graciosa
Rätt trötta efter dåligt med sömn under överfarten kommer vi i gryningen fram till Kanarieöarna och till ön La Graciosa, som ligger lite nordväst om Lanzarote. Det visade sig bli det absolut trevligaste stoppet så här långt. Vi blev kvar i fem dagar, men hade kunnat stanna lika länge till. Ön som bara är 6…
Las Palmas, Gran Canaria
Efter 3 månader och 17 dagar och 3797 sjömil sen vi gick från Stockholm, anlände vi i fredags till Las Palmas. Det var en liten högtidsstund. Las Palmas, som vi så länge haft i sinnet, drömmt om och längtat efter. Det är här vår egentliga stora utmaning kommer att börja, att korsa Atlanten. Allt från…
Från Las Palmas till La Gomera
Hamnen i Las Palmas är en sådan, där man lätt fastnar. Det ser man inte minst på alla ”överliggare” där. Staden är dessutom väldigt trevlig. En riktig levande stad med massor av aktiviterer och allt man kan behöva. I marinan finns minst 3 välsorterade båttillbehörsaffärer. Atti fattade genast tycke för Rolnautico och tillbringade mycket tid…
Från La Palma till Las Palmas
Den sista ön vi besökte innan vi avslutade vår rundsegling bland Kanarieöarna var La Palma, som ligger längst västerut. La Palma har inga stränder och är därför ingen turistdestination. Dessutom är vädret regningare och fuktigare än på övriga öar. Ön är därför grön och fylld med bananplantager. Mycket vacker och värd att besöka. Även här…
5 dagar kvar till start
Vi har nu legat här i Las Palmas drygt en vecka och förberedelserna går bra. Det kommer nya båtar varje dag, och snacket på bryggorna blir mer och mer uppskruvat. Det senaste ryktet som gick nu i helgen var att ett lågtryck skommer att passera strax norr om oss och ge kraftiga sydliga vindar. Det…
I morgon bär det av
Det är svårt att veta var man ska börja. De sista dagarna inför start så har nivån på förberedelserna skruvats upp. Vi som trodde vi var på semester har fått sätta väckarklockan de senaste dagarna för att hinna med allt. Servicekillarna har kommit och gått i en strid ström och vi själva har skruvat och…
Starten uppskjuten pga hård vind
Idag var tanken att överseglingen skulle börja. Klockan 13:00 skulle starten ha gått och vi var alla taggade. Under de senaste dagarna så har vi haft ett vakande öga på vädret. Vi har tittat på väderfiler, snackat med grannbåtar och funderat på den optimala rutten. Hela tiden har vi haft ett kraftigt och djupt lågtryck…
Dag 1 och 2
Hej! Nu är det dotter Fredrika som skriver. Pappa kommer mejla mig lite uppdateringar då och då som jag kommer lägga upp här på bloggen. Första uppdateringen fick jag mejlad till mig i natt. Roligt att familjen äntligen är på väg på sitt livs äventyr! Nedan följer Pappas inlägg: Så är vi äntligen igång. Sitter…
Dag 3 & 4
Det är kallt. Betydligt kallare än vi trodde det skulle vara. Solen skiner ibland men det är mycket moln. Dagtid är det shorts tunn tröja och vindstopper som gäller. Nattetid långkallingar och shorts varm tröja jacka och tunn mössa. Inte så mycket regn ännu, men det kommer senare, sk squalls. Vår plan att segla den…
Dag 5 & 6
Idag kl 12 har vi seglat 789 sjömil sen starten i Las Palmas i måndags. Vi är ca 300 sjömil norr om Cape Verde-öarna. Kurs 260 grader, fart 7-8 knop. Vi väntar fortfarande på passad vinden som ska ge oss en fin och stabil (?) slör till målet i St Lucia. Än så länge har…
En dag på Atlanten – 900 sjömil
Vi har nu seglat drygt 900 sjömil och har därmed avverkat 1/3 av sträckan till St Lucia. Livet har börjat gå in i en viss rytm och vi börjar anpassa oss till att alltid gå på snedden. Idag firade vi 1:a advent och Lisa Sjökvist överaskade med glögg och pepparkakor med ädelost på. Jag…
Dag 9
Det är lugnet före middagsstöket. Karl o jag har 14-20 vakten, Karl styr och jag kollar väderfiler och skickar mail. Elisabet o Lisa vilar sig. Vinden har för tillfället avtagit och blåser nu från ESE 14 knop sann vind. Lite lite för Spray när det kommer bakifrån. Det senaste dygnet från kl12 mån till…
Nedräkningen har börjat
Igår den 3 december kl 03.30 var vi halvvägs till St Lucia, dvs hade seglat 1400 sjömil och har ca 1400 kvar. Denna stora händelse firade vi med en festdag ombord. Vi hade utsett en festkommittee med Lisa W som ordförande, mig som justeringsman, Karl suppleant och Karl-Axel valberedning, så dagen planerades i god…
Dag 13
Efter två dagar med frustrerande lite vind seglar vi nu åter i full fart. Med lite vind menar jag 10 – 12 knops vind. Kommer det bakifrån blir det ingen fart i båten. Sen i går morse blåser det nu stadigt från SSE med 14-18 knop. Vi gick först med spirad genua men kunde på…
Squalls
Squalls är ett slags regnbyar som bildas dag eller natt över oceanerna och i synnerhet strax norr och söder om ekvatorn. Vi har så här långt stött på flera squalls, men inte värre än just en regnby och något ökande vind. Ungefär som vi är vana vid hemmaifrån Sverige. I går natt fick squalls en…
Dag 17
De följane två dagarna efter vår helvetsnatt blev tämligen händelselösa. På gränsen till för svaga vindar jobbade vi oss västerut. Vinden stod fortfarande på oso alltså bb halsar på en vsv kurs. En kurs som pekade en bra bit söder om målet. Enligt våra väderprognoser skulle vinden vrida upp mot no. Då tänkte vi…
St Lucia !
Vi är framme! Fredag morgon 04:30 passerade vi mållinjen, 17 dagar och 21 timmar efter starten i Las Palmas. Det har varit en fantastisk resa, mest fin medvind men även jobbiga dagar. Vi såg förvånandsvärt få båtar, efter två dagar seglade vi helt ensamma tills det var 3 dagar kvar. Då började vi se andra…
Återhämtning i paradiset
Nu har vi varit här på St Lucia i en vecka och börjar så sakta vänja oss vid ”island-time” och att alla medtagna svenska sommarkläder är för varma för detta klimat. Sysslolösa är vi dock inte. Efter en första natts god sömn på en stilla båt började vi ta tag i alla sysslor. Inklarering tex…
Jul på Bequia
Detta inlägg är skrivet i ett nytt program som Karl laddat ner. Det gör det möjligt att skriva i off-line läge. När vi så småningom hittar något nät är det bara att trycka på en knapp så går det iväg. Hoppas jag. Vi får se hur det här blir. Med Karl o Filippa ombord gick…
Doktorbesök
På Bequia blev vi liggande några dagar längre än vi hade planerat. Ankarplatsen var perfekt, precis utanför Jacks Bar och den fina stranden, Port Elizabeth tyckte vi var väldigt mysigt, även om jollefärden in till landningsbryggan kunde bli blöt. Det har blåst ovanligt mycket här nu. Det kan bli rätt påfrestande med oväsendet från riggen…
Besättningsbyte på Grenada
Karl o Filippas hemfärd började närma sig. De flyger från Grenada till Martinique och därifrån till Stockholm via Paris. Samtidigt har redan dottern Fredrika o pojkvännen Magnus landat på Grenada och bor på ett resort några dagar på norra delen av ön. Att få ihop logistiken är inte helt lätt. Sex stycken ombord funkar sådär….
Cruising i Grenadinerna II
Med dotter Fredrika och Magnus ombord tog vi en ny runda i de vackra Grenadinerna. Efter Prickly Bay gick vi direkt upp till Tyrrel Bay på Carriacou. Det blev en blåsig och skvalpig resa, dikt bidevind. På vägen upp passerar man en vulkan på havsbotten och en pyramidformad ö som heter Kick ém Jenny. Här…
På väg norrut
Prickly Bay på Grenada (12 grader nord) blev vår sydligaste punkt på seglingen för denna gången. Vi hade funderingar på såväl Trinidad som Tobago, men övergav dem efter att ha hört våra norska vänner på Ariane , som gjorde ett försök att gå söderut, men som beskrev det som ”bankekryss hele vejen” och också mängden…
Kackerlackor och höga berg
Av rutinerade Västindienseglare hade vi fått höra ”det är inte en fråga om, utan en fråga om när”. När vad ? Jo, när man får ombord kackerlackor. För oss hände det när vi låg på den inte så kända ön Canouan. Norrmännen på Ariane hade redan berättat om sina vedermödor med sprayburkarna, när Atti plötsligt…
Martinique och Dominica
Efter 6 timmar och 40 distansminuter ankrade vi utanför St Anne på södra Martinique. Vi hade på morgonen klättrat upp på den spektakulära Petit Piton på St Lucia. Kl 12 gick vi därifrån och precis innan solen gick ner i havet ankrade vi bland minst hundra andra båtar utanför St Anne. Äntligen Frankrike! Äntligen mat…
Iles de Saintes och Antigua
Vi trivdes så bra på Dominica så vi stannade ytterligare några dagar. Nästa ankringställe var Portsmouth på norra änden av ön. Vi hade bränt allt krut på alla långa utflykter på södra ön, så vi tog det mycket lugnt och badade och pysslade med båten. På vägen hit tog vi sikte på en valskådningsbåt och…
St Martin
Vår nattsegling från Antigua till St Martin gick väldigt bra, så bra att vi kom fram för tidigt. Det var en knapp timme kvar till gryningen när vi närmade oss hamnen. Anledningen att vi seglade på natten var att vi inte skulle hinna fram på en dag. Det var nästan 100 mil, och det skulle…
Nevis, Saba och åter till St Martin
Restaurangen innaför ankringsplatsen på Nevis präglas av ett stort lugn. Folk satt antingen inne och drack drinkar, eller ute bland borden i sanden och drack ännu mer drinkar. Rompunchen var som vanligt stark, billig och god och stämmningen väldigt avslappnad. Vi bestämmde med familjen fån Morning Haze att tillsammans nästa dag göra en hike mot öns…
Påsk i Västindien
Efter en hektisk vecka hemma i Sverige återvände jag till St Maarten veckan före påsk. Det var 6:e gången jag var hemma sedan vi seglade iväg, men den första gången från Västindien. Många viktiga saker hade hänt hemma. Min mamma Kerstin har flyttat från sitt hus på gården till en liten trevlig servicelägenhet i…
Jungfruöarna
Om man vill uppleva den perfekta ankarviken ska man gå till Cane Garden Bay på Tortola. En lugn vik kantad med vit sand och palmer och en lagom mängd av strandbarer med internet och en en liten mataffär. Vi låg där i 4 dagar och njöt, läste böcker och pysslade med båten. Bredvid oss låg…
Puerto Rico
Under vårt långseglarliv har vi upplevt att vi kommit till olika nivåer eller mentala trösklar. En sådan tröskel var tex att segla ut genom Kielkanalen ut i den farliga Nordsjön. En annan var att lossa tamparna i Falmouth, England, ta fram den spanska flaggan och sätta kurs mot La Coruna, Spanien. En tredje var naturligtvis…
Från Dominikanska Republiken till Bahamas
Vi hade varit riktigt oroliga för den beryktade Mona Passage, så det var med lite pirr i magen vi lade ut från Mayaguez i Puerto Rico sent på eftermidagen för en crossing under natten. Mona Passage mellan Puerto Rico och Dominikanska Republiken är ca 70 sjömil bred (som Nynäshamn –Visby). Det som är besvärligt i…
Norrut genom Bahamas
Att segla genom det vidsträckta Bahamas tar ganska lång tid och kräver lite planering. Alla hamnar och ankringsplatser måste angöras i dagsljus, helst med solen i ryggen så att man kan avläsa vattendjupet. Det är sällan mer än 1m vatten under kölen och ibland sticker det upp korallhuvuden, som man inte vill segla på. Dessa…
Farväl till Bahamas
Det var svårt att slita sig från den helt perfekta ankarplatsen i Big Major Spot. En stor skyddad vik med kristallklart vatten och vit sand på botten, där ankaret satt som fastgjutet. Dessutom kunde man se det utan att dyka ned. Man såg också hajarna på långt håll. Även om amerikanarna säger att de sk…
Ibland blir inte som man tänkt sig
Vi gick upp tidigt på Bimini för att segla den 70 milen till Florida. Den seglingen innebär att man korsar Golfströmmen som går med 2 -3 knops fart utmed USA s ostkust på väg hem till oss i Norden. Om vinden är nordlig, och då möter den nordgående strömmen, blir det höga krabba vågor och…
Amerikanska södern
Som vanligt tyckte vi det var skönt att komma ut på havet igen. Det blev ju några extra dagar i Palm Beach. Vädret var lovande, ost ca 15 knop och inte så mycket åska. Vi går på NO kurs för att snabbt komma ut mitt i Golfströmmen och dra nytta av medströmmen. Vi rullar ut…
Cape Hatteras
I Beaufort blev vi bjudna ombord på en fransk båt. De var också på väg upp från Bahamas till ett varv norr om Norfolk för att lägga upp sin båt över sommaren. Deras båt var något större än vår och kunde inte gå på ICW. Enligt fransmännens väderprognos var det ett perfekt väderläge att gå…
Ett år med Spray – Sammanfattning
Att sammanfatta ett års segling med Spray är ingen lätt uppgift. Det händer mycket på ett år på en segelbåt. Också med en själv som person. Det här är min , Elisabets, upplevelse DET BÄSTA Det jag har uppskattat mest av allt har utan tvekan varit alla möten med människor. Andra långseglare, alla vänliga människor…
On hard
“On hard” är vad man här kalllar att stå på land med båten. Sen drygt en vecka var det så dags att ta upp Spray för välbehövlig vila och omvårdnad. Till alla som tycker vädret har varit svalt i Sverige kan jag meddela att här i Cheasapeake Bay, Virginia har det varit tvärtom, väldigt varmt…