Nu drar det ihop sig. Säsong 3

Det börjar nu dra ihop sig för en tredje säsong ombord på Spray och vi börjar så sakta samla ihop alla prylar som ska med och oss själva inför avresan till Karibien om ca 3 veckor. Spray ligger på land på Spice Island Marina på södra Grenada och hittills detta år har Grenada inte drabbats…

Posted in Säsong III | 14 Comments

Sjösättning på Grenada

Så har vi då äntligen kommit iväg på vår tredje säsong ombord på Spray. Det känns som vi har hållit på med förberedelser i två månader. Sytt flagor för så exotiska platser som Samoa, Niuve, Tonga. Printat cruising-guides, beställt böcker på Amazon och försökt klura ut allt vi behöver veta för en Stilla havet-crossing. Dessutom…

Posted in Säsong III | 6 Comments

Äntligen under segel

Det var underbart att vakna upp och äntligen höra klucket av vatten under båten.  Jag simmade 8 varv runt båten i ren glädjeyra. Visserligen är vattentemperaturen någonstans runt 26 grader, men det är tillräckligt kallt för att livet ska bli  enklare och båten beboelig. Vi hade ankrat ganska långt ut i viken när vi gick…

Från Frankrike till Holland

Ett av  många skäl för att segla till Martinique är den trevliga ankarplatsen i Sainte Anne och de goda shoppingmöjligheterna i Le Marine. Det var underbart att slänga ner ankaret i den fina ankarbotten och att ta dingen in till staden med det goda brödet och de franska ostarna. Eftersom det var 1:a advent tyckte…

Från Bonaire till Aruba

Den lilla holländska ön Bonaire, som är ett eget län i Holland, är mycket lätt att tycka om. Man ligger förtöjd i huvudorten Kralendijk vid mooringbollar i en fin rad mitt i stan. Hela ön är omgärdad av ett korallrev och det är förstklassig dykning runt hela ön, inklusive under de förtöjda båtarna. Morgonsimningen runt…

Posted in Säsong III | 13 Comments

Från Santa Marta till San Blas

Jul, nyår, trettonhelg –helgerna har passerat förbi i en strid ström, utan att vi har haft tillfälle eller inspiration att fira på ett traditionellt sätt. Så julaftonsmiddagen blev en potluck-dinner, dvs knytkalas utanför den lilla butiken utanför marinan i  Santa Marta, nyårsafton tillbringade vi till havs i ganska hårt väder mellan Colombia och Panama i…

Posted in Säsong III | 11 Comments

Panama

Att vara i San Blas är inte riktigt som att vara i Panama. Kunaindianerna lever under andra regler än landet i övrigt och verkar inte bry sig om ifall man är inklarerad eller inte eller har betalt alla erforderliga avgifter. Här kan man med andra ord hänga runt ganska länge utan att någon frågar. Men…

Panamakanalen

Att gå igenom Panamakanalen är en av höjdpunkterna i varje långseglares liv och den 1 februari 2017 var det vår tur. Jag hade passat på att åka hem till Sverige i 2 veckor för att träffa den lilla Antonia Söderberg, vårt första barnbarn , som föddes den 18 januari 2017.  De två veckorna hemma gick…

Posted in Säsong III | 6 Comments

Las Perlas – Galapagos. Gästbloggare Lisa Sjökvist

Kanske en hemvist för avsatte shahen av Iran när det begav sig. Shahen av Iran visste nog vad han gjorde när han tog sin tillflykt till ön Contadora efter att mullorna tagit makten i hans hemland 1979. Ön är bokstavligen en liten pärla –  en av 39 öar i ”Las Perlas”, en skärgård 40 sjömil…

Galapagos

Det var svårt att veta vad vi kunde förvänta oss av denna speciella ögrupp som ligger för sig själv 600 sjömil utanför Ecuadors kust. Vi kom dit på förmiddagen efter drygt 5 dagars fantastisk segling och motorgång från Las Perlas. Eftersom såväl flora som fauna på Galapagos är utomordentligt speciell, är reglerna när man anländer…

Mot Polynesien

Efter att legat här i Puerta Ayora och förberett oss i över en vecka börjar vi nu känna oss hamntrötta och vill iväg på den ofattbart långa överseglingen till Polynesien och Söderhavet Vi blev riktigt sugna när ARC-flottan gav sig iväg redan förra veckan. Det var fin vind i starten men annars var förvirringen stor….

Posted in Säsong III | 4 Comments

Efter en vecka till havs

Vi har nu seglat en tredjedel av sträckan mellan Galapagos och Marquese-öarna, ca 1000 sjömil. Det har tagit precis en vecka och vi håller den fart vi räknade med, drygt 6 knop i snitt. När vi startade visste vi att vi skulle få svaga och varierande vindar de första dagarna. Galapagos ligger mitt på ekvatorn…

Posted in Säsong III | 2 Comments

Efter två veckor till havs

Det är idag två veckor sedan vi lämnade Galapagos. Vi har seglat ca 2400 sjömil och har dryg 700 kvar. Om första veckan präglades av varierande vindar så har vecka två bjudit på typiska passadvindar. Ofta blåser det från OSO mellan 15-25 knop. Blå himmel på förmiddagen och ofta lite moln även ibland regnskurar på…

Framme i Söderhavet

Dagen efter den olycksaliga gippen tog vi det lite lugnare, inga fler missöden nu. Under natten hade vi bara genuan ute. På morgonen rullade vi försiktigt ut storen för att se om vår ”nya” kick skulle hålla. Vi var också lite nervösa om storen skulle komma ut ur masten utan problem. När vi tog in…

Posted in Säsong III | 9 Comments

Nuku-Hiva, Marqueses

Ett av problemen när man kommer till Marquesesöarna är att man måste segla förbi den vackra ön Fatu Hiva  för att klarera in på den större ön Hiva Oa. Även om vi fuskade lite och tillbringade en natt i vackra viken Hanavave  på vägen tyckte vi ändå inte att vi var riktigt klara med Fatu…

Dags att lämna Marquesesöarna

Mycket hade vi läst om det paradisiska Polynesien och de vackra Marquesesöarna, men en sak hade vi missat totalt. Regnet.  Det regnar och regnar och regnar. Varje dag kommer det stora skyfall, som gör att vattnet i alla vikar blir brunt av flodvatten. Alla stigar och vägar förvandlas till lervälling. Handdukarna torkar aldrig och börjar…

Tuamotus

Efter fem veckor på Marqueses kände vi oss färdiga att segla vidare. Ulla o Pelle på Loupan hade tillbringat tre veckor på land på Hiva-Oa och lagat sitt roder. Starkt gjort med de knappa resurser som fanns att tillgå. De låg nu också i Nuku-Hiva sen några dagar, men var inte riktigt klara att segla…

Posted in Säsong III | 1 Comment

Bland hajar och koraller i Tuamotus

Efter att ha klarat vår första revpassage i Raroia kände vi oss mogna att ta itu med några fler atoller i den sagolika Tuamotus arkipelagen. Tuamotu betyder ”många öar” på tahitiska och kallades förut ”the dangerous archipelago” eftersom öarna är låga och reven många. På grund av de svåra strömförhållandena är det näst intill omöjligt…

Framme på Tahiti

Till slut var det dags att motvilligt lämna det fantastiska Fakarava och vi seglade till nästa atoll Toau. På Toau bor 2 personer, Gaston och Valentine och de har en liten restaurang, grisar, en köksträdgård och en egen telefonkiosk. När vi kom i skymningen fanns inga lediga bojar, men Gaston och en kompis fixade snabbt…

Från Huahine till Bora-Bora

Sällskapsöarna är ett fint seglingsområde. Öarna ligger på lagom avstånd från varandra, så man kan segla på morgonen och komma fram på kvällen. Enda undantaget är seglingen mellan Moorea och Huahine, som är drygt 80 sjömil, vilket är svårt att hinna i dagsljus, med vår storlek och typ av båt. Så vi gjorde en nattsegling…

Posted in Säsong III | 11 Comments

Kors och tvärs i Stilla Havet

I Bora-Bora klarerar de flesta ut från Franska Polynesien och så gjorde även vi. Sammanlagt blev det nästan 3½ månad i detta franska overseas territory.  Både in och utklarering är mycket enkel och det kostar inte en krona. Det finns egentligen bara gott att säga om  Franska Polynesien. Fungerande infrastruktur, god mat, goda franska baguetter…

Posted in Säsong III | 9 Comments

Från Samoa till Tonga

Vi hade bestämt oss för att besöka Samoa. Det ligger lite utanför allfarvägen för de flesta seglare på väg från Franska Polynesien till Tonga och vi tyckte det skulle vara intressant att se lite av det Söderhav som inte är med i broschyrerna. Samoa, består av 3 stora öar  och ett antal småöar och ligger…

Tonga

Det var underbart skönt att komma fram till seglingsmeckat Vavau i  Tonga efter den rejält ansträngande överseglingen från Niuatoputapu. Vi gick direkt in till centralorten Neiafu och mötte redan på vägen in flera båtar vi kände, bland annat amerikanska Serengeti och svenska Blå Ellinor.  Infarten till Neiafu är lång och ganska skyddad och påminner lite…

Fiji och förberedelser för Nya Zeeland

Söndagen den 24 september hivade vi upp ankaret i vår fina ankarvik på Tonga, som vanligt med Atti sittande i ankarboxen för att hjälpa vårt  utslitna ankarspel. Det gick bra även denna gången och vi kunde sätta kurs rakt västerut mot Fiji, 400 sjömil bort. Efter mycket funderande hade vi till slut bestämt oss för…

Framme i Nya Zeeland

Söndag den 15 oktober lämnade vi Fiji för vår 1200 mil långa seglats ner till Nya Zeeland. På lördagen, dagen innan, hade vår väderguru Bob gjort tummen upp och skickat ett ruttförslag, med waypoints ner till Whangarei. Vi skulle i princip få halvvind för SO-liga vindar i 5 dagar. Därefter passera genom ett område med…

Posted in Säsong III | 15 Comments

En vintersäsong i Sverige

Vi har fått flera frågor om varför vi inte har postat några blogginlägg och var vi håller hus. Svaret är enkelt. Vi är i Åre. Efter 3 vintrar vid ekvatorn började vi känna att något vi verkligen saknade var vintern och skidåkningen hemma. Vi funderade länge på hur vi skulle planera vår segling för att…

Säsong III Från Karibien till Nya Zeeland En sammanfattning

På grund av sjukdom i familjen och ännu ett litet barnbarn har vi bestämt oss för att stanna hemma i Sverige ytterligare en säsong. Båten ligger tryggt på Riverside Drive marina i Whangerai på Nya Zeeland och vi är mest i Åre. För att inte ni och vi ska glömma bort seglingen helt publicerar vi…