Hamnen i Las Palmas är en sådan, där man lätt fastnar. Det ser man inte minst på alla ”överliggare” där. Staden är dessutom väldigt trevlig. En riktig levande stad med massor av aktiviterer och allt man kan behöva. I marinan finns minst 3 välsorterade båttillbehörsaffärer. Atti fattade genast tycke för Rolnautico och tillbringade mycket tid där.

bild3

“Mr Rolnautic”, Morten från Lofoten.

Bland annat köpte han ytterligare kätting till ankaret. Vi hade ursprunligen 50 m, men efter att ha hört alla rövarhistorier om draggande och förlista båtar kändes 50 m lite kort. Efter långa diskussioner med den trevlige norrmannen Morten på Rolnautico, köpte vi till 30 m kätting, som skarvades ihop med nuvarande kätting med ett fiffigt lås. Så nu har vi 80 m, med en svag länk. Var 5 meter är rödmarkerad så vi vet hur mycket vi släpper ut.

005

Rolnautic levererar kätting till båten

008

Med denna fiffiga länken var det enkelt att förlänga kättingen, istället för att köpa helt ny!

010

Och vips hade vi nu 80 meter i ankarboxen.

004

Fallhaken till genuan var på god väg att säcka ihop. Vid en kontroll visade sig bulten vara den svaga länken här. Rolnautic hade naturligtvis en ny att sälja!

020

Utöver det finns det tusen grejer som ska fixas. Här håller jag på med att borra hål och sätta små tampar till pluggarna till bordgenomföringarna.

022

Varje bordgenomföring ska ha en plugg fastsatt med en liten tamp.

018

På IKEA finns hörnskydd för vassa bordkanter för barn, passsade väldigt bra här också.

 

Dessutom har vi börjat proviantera mat och kompletterat gasförrådet med  3 kg campinggaz och en spansk koppling. Gas är en stor fråga och diskussionerna om vilken sort man ska ha kan hålla en församling långseglare sysselsatta en hel kväll.

016

Mat för fyra i fyra veckor tar rätt mycket plats!

 

Medan jag var hemma en vecka och tittade till mina åtaganden, hann Atti utöver båttillbehörsaffärerna även vandra en dag i bergen på Gran Canaria.

 

032

Pekka, en av flera svenskar som blivit kvar med sin båt i Las Palmas på obestämd tid, arrangerar bla vandringar i bergen för “svensk-klubben”.

033

Vi åkte två olika bussar i 1,5 timmar till mitten av ön. Där gick vi mellan två byar i närheten av Gran Canarias högsta berg, ca 1800 m högt.

038

Fantastisk utsikt hela dagen.

042

025

Eftersom Las Palmas är stället dit alla kommer träffade vi även på Attis f.d arbetskamrat Björn Neckman, som nu seglar på 3:e året med Maria, på Hanse 47:an Maria av Stockholm. Med dem åt vi en trevlig middag.

 

För att undvika att bli överliggare kastade vi så småningom loss från Las Palmas och satte kurs söderut utmed den sydostliga sidan av Gran Canaria. Någonstans på mitten av ön börjar bebyggelsen tätna och längst i söder är hela kusten fylld med hus och hotell. Playa des Ingles, Maspalomas och allt vad de heter.

bild6

Det finns flera platser att lägga till på, men vi satsade på Puerto Mogan, eftersom våra vänner på Ariane redan låg där. Så fort vi förtöjt såg vi Terje uppe i masten ivrigt spanande efter oss.

Puerto Mogan är en mycket trevlig hamn, men helt full med turister. Runt hela hamnen är det restaurangen och man känner sig som en apa i bur när man blir begapad och fotograferad hela dagarna av alla förbistrosande semesterfirare.

bild2

 

Hamnkontoret måste vara ett av de finaste vi har sett hittills och utsikten från det är helt betagande.

 

bild5

Stranden är pytteliten, men det verkar inte besvära någon.

 

Det märks tydligt att spänningen för överseglingen börjar stiga. Alla pratar diesel och vattenförbrukning och man ser varubilar komma ner från mataffärerna med lådvis av mat, som lastas ombord i båtarna. Alla som inte deltar i ARC verkar satsa på att  segla via Kap Verde. Dit är det ca 800 nautiska mil och tar ca 1 vecka. En betydligt mer hanterbar distans än direktspåret som är 2 700 mil och tar 3 veckor ca.

029

 

Den 28 oktober var det födelsedagsfest för Jacob i Ariane som fyllde 9 år. Det var tårta och kanelbullar och presenter tillsammans med våra norska båtvänner på Spirit, Sukoto och Ariane.032

Vi träffade också på lite andra bekantingar i hamnen. Norska  båten Fröken 4 såg alla förbipasserande turister som en möjlighet och satte ut en tiggarskål framför båten. Inte helt utan framgång.

035

 

Efter 2 dagar i Puerto Mogan kastade vi loss och satte kurs mot den mindre ön la Gomera, som ligger väster om Teneriffa. Vi seglade alltså förbi Teneriffa på den södra sidan.  Eftersom både Teneriffa , med vulkanen Tejde som är 3717 m och la Gomera  med sin topp på 1500 meter, är höga öar bildas det så kallade accelerationszoner mellan öarna, som gör att vinden ökar väldigt hastigt och blir mycket kraftig. Vi började med att gå för motor och från ingenstans kommer det plötsligt både vind och sjö. Eftersom vi inte riktigt hann stänga alla ventiler fick vi in en våg rakt ner i båten genom en av de främre ventilerna. Accelerationszonerna är kända och finns på kartorna, men det är ända svårt att vara riktigt beredd när vinden går från 0 till 30 knop på mindre än en minut.  Fiskelinorna hängde som vanligt ute men denna gång fick vi ingen fisk. Däremot lyckades 2 måsar fastna på linan. Måsarna cirklar gärna runt båten, påtagligt intresserade av betet. ”Våra” måsar fastnade bägge två med vingarna när de flög för nära linan. Det är inte roligt att ta bort en flaxande mås med en hackande näbb ur linan. Vår metod är att vi vevar in linan med den flaxande måsen, sedan lyfter vi linan med båtshaken. Atti tar tag i vingspetsen på måsen, medan Lisa försöker snurra ut linan från fågeln. Hittills har det gått bra och fåglarna har kunna flyga efter operationen.

bild1

I bussen på väg mot vandringen mitt på ön. I bakgrunden ses Teneriffes högsta berg Tejde, samt huvudstaden på La Gomera, San Sebastian och den fina marinan.

bild4

La Gomera har ca 20 000 innevånare och hamnstaden San Sebastian är inte särskilt stor. Columbus stannade här i flera månader innan han for vidare och upptäckte Amerika.  En dag tog vi bussen upp till ett naturreservat som ligger på högsta toppen. Vi besteg toppen Montana Garajonay 1457 m och gick sedan en vandring på ca 15 km genom något som mest kan liknas med tropisk urskog, Väldigt kuperat och väldigt jobbigt. Däruppe var det ganska kyligt, ca 15 grader och vi frös när vi kom tillbaka och insåg att bussen skulle komma först om 2 timmar. Vi vågade oss på att lifta och fick lift med två kanariska damer tillbaka ner till by.

 

Det har börjat en oroväckande stark vid från nord, Vi gjorde ett försök att kasta loss och segla mot ön La Palma idag, men fick vackert vända och gå tillbaka in i hamnen. Atlantvågor i näbben är inte att leka med och vi är ju på semester . Dessutom är det ganska trevligt att vara i hamnen och pyssla. Vi har bland annat studerat de två färjorna som varje dag kommer från Teneriffa.

041

 

Armas, som är en vanlig färja och Fred Olsen, som är en norsk högfartsfärja. Sannolikt har Fred Olsen någon form av lots-tvång på sig för denna historia upprepar sig hela tiden. Varje gång färjan lägger ut är lotsen ombord. Samtidigt går lotsbåten ut. När färjan kommit 10 meter ut från kajen kommer lotsbåten upp utmed sidan på färjan och nedför en liten stege från akterdäck kommer lotsen ner och kliver över på lotsbåten, som kör iland. Hela proceduren tar mindre än 5 minuter. Ett väldigt praktiskt sätt att lösa ett lots-tvång på. Att lotsbåten heter Practico gör inte storyn sämre.

 

6 thoughts on “Från Las Palmas till La Gomera

  1. Hej Karl-Axel!
    Det är så roligt att följa eran resa. Kul att ni träffade på Pekka också för det var väl Pekka Karlsson, Arcona Aq? Vi är med i samma båtklubb, Trälhavetsbåtklubb. Han håller ofta till ute på en av klubbens uthamnar, Kålö, på sommartid och under vintrarna i Las Plamas.
    Jag förstår att det börjar dra ihop sig för er största utmaning hittills. Jag önskar er god segling och ser fram mot kommande uppdateringar.
    Kram Helen

  2. Hej,
    Följer er med stor nyfikenhet. Ni ser friska och välmående ut. Ha en riktigt härlig crossing. Tänker ofta på er:)
    kram

  3. Hej.
    Vi funderar på samma kuttersegelarrangemang
    som ni har. (HR 40)
    Tacksam för input om hur det har fungerat och vad man bör tänka på när man skall göra samma installation.
    Vet att ni har mer än fullt upp just nu inför överseglingen, men finner ni tid att svara vore det toppen!

    Hälsningar, Katrin

    Hälsningar,

    Katrin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *