Det är lugnet före middagsstöket. Karl o jag har 14-20 vakten, Karl styr och jag kollar väderfiler och skickar mail. Elisabet o Lisa vilar sig. Vinden har för tillfället avtagit och blåser nu från ESE 14 knop sann vind. Lite lite för Spray när det kommer bakifrån.

Det senaste dygnet från kl12 mån till 12 idag var tufft. Vi hade ca 20 knops medelvind hela tiden, med toppar på 27 knop. Det gick bra men var jobbigt, framförallt på natten. Månen är på väg att bli helt rund, vilket hjälper mycket den mörka tiden. I natt var det dock gott om regnbyar, sk squalls. De kommer fort och medför ofta snabb vindökning, ofta hård vind samt vindvrid och regn. Vi hade redan i gårkväll revat bägge seglen, och tog ytterligare rev under natten. Att styra i höga vågor på undanvinden när vinden på nolltid ökar kraftigt och vrider är spännande! Det är svart som i en säck och vi seglar enbart på instrumenten, ofta på den relativa vindriktningen. När båten skjuter fart nerför vågorna i mörkret gäller det att styra rätt. Storen har vi säkrat framåt med en preventergaj, för att undvika en ofrivillig slänggipp, och genuan är utspirad i lovart på spinnakerbommen. Ett rätt bra sätt att segla med vinden om man inte har spinnaker.

Det gångna dygnet gjorde vi nytt 24-timmarsrekord; 177 sjömil, 7,4 knop i snitt. Toppnotering: 11,5. Vinden har tills idag varit mellan NE och E men har nu svängt till ESE vilket gjort att vi gippade till en VSV-lig kurs efter lunch. Allt gick bra förutom genuaskotet som kom utanför trissan i blocket och skar fast. Vi lyckade dock få loss det utan att offra skotet, men blocket var sönder och sänktes på 4000 meters djup. Vi går alltså nu för bb halsar, kurs 260 grader rakt mot St Lucia. På strulsidan har vi även en generator som inte laddar längre. Allvarligt läge då det är en huvudkälla till strömförsörjningen ombord. Som tur är har vi två generatorer på motorn. Vi får nu köra vår bränslecell rätt hårt som kompensation. Solcellerna ger bra tillskott i den starka solen, när den visar sig.
Tidigt i morgonbitti är vi halvvägs, då har vi seglat 1400 av 2800 sjömil. Vi har viss koll på våra konkurenter i klassen. En har av okänd anledning ett försprång på ca 140 sjömil!? Nummer två har vi plockat lite på varje dag men har fortfarande 28 mil fram till honom. Sen verkar det som Spray just nu ligger trea, tätt följd av två båtar som ligger en resp tre mil bakom oss. Spännande!

So far so good!
/Karl-Axel

3 thoughts on “Dag 9

  1. Helt suveränt. Kör så det ryker.
    Fantastiskt kul att kunna följa er. Btw här är 0-gradigt och snart snö. Byta?
    Mvh/Björn

  2. Fantastiskt kul att följa er mycket välskrivna och intressant blogg – keep up!

    Huvudförklaringen till att finländska båten “Defyr” hela tiden har legat 100-150 Nm före er (just nu skiljer det 113 Nm mellan er) är att hon valde att gå i princip rak kurs på St. Lucia redan från Dag 1, medan ni ju gjorde “svängen” ned mot Cap Verde-öarna innan ni lade kurs mot St. Lucia. Det var ett lite riskabelt vägval av Defyr, som ju riskerade att missa NO-passaden med det nordliga vägvalet, men tydligen fick hon fatt i passadvindarna ändå redan från start.

    Fastän jag hoppas och tror att ni drar förbi henne innan St. Lucia… och håller de andra konkurrenterna kvar akter om er!

    Ride Free, Johan

Leave a Reply to kallekusin Cancel reply

Your email address will not be published.