Säsong 2, 2015-08-28 — 2016-05-16

Hela hösten och början av vintern var vi kvar i USA. Från varvet i Virginia gick vi i ganska rask takt norrut, för att hinna upp till Maine och vända där innan det blev för kallt. I slutet av september var vi framme vid Mount Desert Island, ca 60nm söder om gränsen till Kanada. Där vände vi och seglade sen söderut, ända till USA’s sydligaste punkt i Key West, Florida. På vägen ner passerade vi bla både New York, Intra Coastal Waterway, samt Floridas alla skiftande miljöer. Jul firades i Key West och Nyår i Havanna. Därefter seglade vi i sex veckor runt stora delar av Cuba. Sen var det dags för flera veckors slit mot vinden. Under 1300 nm från Cubas västudde Cap St Antonio till St Maarten i Västindien hade vi motvind, frisk motvind! Att få avsluta säsongen med den mer behagliga seglingen ner genom Västindien kändes helt underbart. I början på maj ställde vi upp Spray på Spice Island Marina på Grenada.

Säsong 2. Åter i Deltaville, Virgina

Den 17 augusti flög vi tillbaka till New York efter två månader i Sverige. För Elisabets del blev vistelsen lite mer än två månader efter en lite abrupt hemresa i juni på grund av sjukdom. Väl hemma blev jag väl omhändertagen på njurkliniken på Huddinge sjukhus och fick den för mig okända diagnosen Membranös…

Posted in Säsong II | 6 Comments

I svaga vindar norrut

Efter drygt två månaders uppehåll från seglandet kändes det lite ovant att kasta loss o rulla ut seglen. Men samtidigt så skönt o vara ombord och på väg igen.  Vi behövde bara 4 dagar för att få båten klar för avgång, mycket tack vara att jag stannade kvar drygt tre veckor efter vi tog upp…

Äntligen New England: Rhode Island och Massachusetts

Vi har nu förtöjt i Portland, Maine. Här i Maine tänker vi stanna ett tag. Mer om det senare. Efter Block Island utanför Long Island seglade vi vidare till seglarmetropolen Newport , Rhode Island. Här känns det som New England börjar. Helt plötsligt man se en och annan klippa bland all sand och till…

Posted in Säsong II | 5 Comments

Maine

Efter en natt med svallvågor från alla håll i den livliga hamnen i Portland, Maines största hamn, släppte vi vår boj á 45 USD/natt och satte kurs mot Freeport. Vi skulle egentligen velat se lite mer av Portland än 1 timmas jogging utmed hamnen, men det var för skvalpigt att ligga där. Fyren vid infarten…

Posted in Säsong II | 1 Comment

Storm och dimma i Maine

Vår gode vän Anders Jarheim brukar sjunga en snaps visa som börjar så här ”En kall kulen höst kom vinden från öst och medförde storm och dimma, och då tänkte jag att lämpligt det var, att lära min svärmor simma……..” Jag vet inte om Anders har varit i Maine, men just nu passar hans visa…

Posted in Säsong II | 15 Comments

Mot varmare breddgrader

I South Freeport känner vi oss nästan som hemma. Här låg vi ett par dagar när vi var på väg österut.  Vi känner flera här, det är bra wi-fi vid bojen och då det inte finns några andra gästande långseglare här har vi hela servicehuset för oss själva. Och det är inget dåligt servicehus; två…

Posted in Säsong II | Leave a comment

Long Island Sound

Det regnar när jag vaknar. Det är grått o det blåser.  Jag ligger på en boj utanför en marina i Port Washington. Jag har kommit till slutet på Long Island Sound, här börjar East River och jag kan se skyline av Manhattan. Lite häftig. Ambitionen var att ta jollen i land o jogga, men det…

New York, New York

Just nu sitter jag och skriver på denna blogg på den mest spektakulära av ankarplatser. Vi ligger ankrade precis norr om Ellis Island med Frihetsgudinnan några hundra meter söderut och hela Lower Manhattan med sitt kaxiga Freedom Tower mitt framför ögonen. Det är ganska skvalpigt med turbåtar och färjor pilande hit och dit, men utsikten…

Delaware and Chesapeake Bay

Lite spännande var det att dra upp ankaret från vår ankarplats utanför Ellis Island mellan New Jersey och Manhattan. Skulle vi få upp ett cementblock med en av Tony Sopranos ovänner i eller något annat oväntat? Vi hade sett fram att segla ut från New Yorks hamn genom the Narrows och under the Verrazano Bridge, …

ICW, Intracoastal Waterway

Måndag morgon och det är dags att fortsätta söderut. Medan Lisa fixar ombord kör jag och lämnar tillbaka hyrbilen. Vi har hitintills alltid  hyrt bil hos Enterprise. De är billiga samt kommer o hämtar o lämnar på valfri adress. Här i Annapolis var personalen dock rätt otrevlig. Men det var ju billigt..  Jag hann ombord…

Advent i North och South Carolina

Den stora amerikanska helgen Thanksgiving hade knappt hunnit ta slut innan det var dags att ge sig på förberedelserna för nästa storhelg, Christmas. Vi hade redan fått en föraning genom det ordentligt dekorerade Norfolk redan helgen före Thanksgiving, men  nu drog det igång på allvar. I Beaufort North Carolina fick vi parkettplats när Santa och…

Posted in Säsong II | 9 Comments

Tillbaka till Florida

Från Beaufort South Carolina hade vi bestämt oss för att segla på utsidan över natten ner till Jacksonville Florida. Det innebar att vi ytterligare en gång hoppade över det vackra Georgia.  Vattnet är grunt och tidvattnet kan variera upp till 3 m. Det tyckte vi blev för mycket för våra redan svaga nerver. Hela kvällen…

Jul i Key West

Just nu kommer blogginläggen lite tätt. Det beror på att vi kommer att lämna USA och vårt lyxiga internetliv inom kort och sätta kurs mot Kuba. Vi har förstått att det är svårt att hitta internet där, så vi tänkte passa på att runda av vår mer än ½-åriga vistelse i USA innan vi ger…

Posted in Säsong II | 6 Comments

Framme i Cuba

För att inte kontrasten mellan USA och Cuba skulle bli alltför stor valde vi att inte gå de 90 nautiska milen direkt från Key West till Cuba utan istället valde vi att gå till den lilla isolerade ögruppen Dry Tortugas som är den syvästligaste utposten av det rev som sträcker sig ända från Florida, ut…

På väg runt Cuba

Vi trivdes otroligt bra i Marina Hemingway som ligger i en liten by 8 km utanför Havanna. Marinan byggdes av en son till Batista 1958, alltså före revolutionen och den har stått sig bra. Den består av 3 långa kanaler där man ligger långsides. Väldigt trevligt. Vi hade cyklarna på kajen precis utanför båten och…

Posted in Säsong II | 9 Comments

Mera Cuba

Efter 5 dagar i det vackra Key Largo kom det äntligen ett vindfönster för att gå österut. Ankarviken utanför marinan i Key Largo   Kaffegäster ombord från Insjön! Börje och Alice med sin fina Lady Mys. Avskedsmiddag i Key Largo Dagen innan vi skulle gå från Key Largo gick vi ut från vår skyddade ankarplats,…

Adios Cuba

Den lilla byn Marea de Portillio och vår nästa ankarplats i staden Civirico kom att bli våra favoritplatser på Cuba. Södra Cuba är bergigt, så från ankarplatsen kunde man se upp över kullarna och bergen och det var totalt skyddat från vind och vågor. De enda ljud som hördes var tupparnas galande, några spridda hammarslag…

Posted in Säsong II | 1 Comment

Haiti och Dominikanska Republiken

Från Santiago i Cuba satte vi sydlig kurs för att komma runt Haiti. Haiti, som är ett otroligt fattigt land är inte anpassat för gästande seglare eller turism överhuvudtaget. Det finns få hamnar och brottsligheten är hög. Ett undantag från detta är den vackra ön Ile a Vache som ligger på sydkusten. Vi fick härlig…

På väg från DR till PR

Efter en natt på boj i Boca Chica gick vi in och la oss i marinan. Det är inte så ofta vi slår oss lösa med sådan lyx, men efter mer än en vecka mot vind och sjö behövde verkligen båten bli avspolad från allt salt. Dessutom skulle vår vän Johan Brundell ansluta där och…

Posted in Säsong II | Leave a comment

Åter i paradiset

Lät förra inlägget gnälligt? Nu ska det vara slut på gnället. Vi är tillbaka bland de fantastiska och lättseglade amerikanska och brittiska Jungfruöarna med dagsetapper på 5-10 sjömil och här finns igen anledning att klaga, varken över det ena eller det andra. Möjligtvis priserna då! Mer om detta senare. Vi lämnade vår trevliga hamn i…

Reflektioner från vår gast Johan

Vi bad vår gast Johan Brundell skriva lite om sina intryck under den dryga veckan han seglade med oss. Johan kom ombord i Boca Chica, Dominikanska Rep. och mönstrade av i Las Salinas, Puerto Rico. Alla bilder har tagits av Johan. Håll till godo! SPISKUMMIN, ANYONE? “­- Mr. Brundell, you are hereby arrested under the…

Rundtur i nordöstra Karibien

Tänk att vi aldrig lär oss. Trots att vi hade ”eastat” i över 1300 sjömil lyckades vi pricka in den sämsta dagen för den sista halvlånga etappen österut mellan BVI och St Maarten, 80 nya sjömil mot vinden. Detta gjorde vi delvis med berått mod. Det hade varit ett fint väderfönster med nordostlig vind några…

Söderut i Karibien

Båttoaletter är ett kapitel för sig. De måste behandlas med stor ömhet och varsamhet för att fungera tillfredställande. Alla inställningar är mer eller mindre manuella och man måste använda mycket mindre papper och pumpa mycket mer än man tror för att undvika stopp. Eftersom man pumpar med saltvatten är det mer eller mindre oundvikligt att…

Posted in Säsong II | 7 Comments

Framme i Prickly Bay, Grenada

Vi har nu kommit fram vid vårt slutmål för denna säsong, Prickly Bay på ön Grenada. Här har vi varit flera gånger förut och känner oss riktigt hemma. Viken där vi ligger ankrade i är ganska stor och öppen mot söder så ibland kommer dyningen in och gör det lite rulligt, men det innebär också…

On hard på Spicy Island Marine, Grenada

För ca 11 månader sedan skrev jag ett inlägg med rubriken; On hard. Då var vi i Virginia, USA.  Nu är det dags igen. Denna gången nästan längst ner i Windward Island. Dags att ta upp båten igen och och åka hem.  Vi befinner oss dessutom precis på den södra gränsen för det område där…

Sammanfattning säsong 2

Det är svårt att sammanfatta denna hädelserika säsong som vi påbörjade i  Chesapeake Bay, Virginia USA i augusti 2015 och avslutades på Spice Islands Marina på Grenada i maj 2016. Vi seglade först upp utmed hela USAs östkust och sedan söderut igen ända till USA:s sydligaste punkt i Key West Florida, där vi firade jul. …