Livet går vidare

Efter två års kaos och ofattbar sorg har vi nu rest oss upp på knäna. Vår son Karl drabbades av cancer och gick bort i april i år. Det är nu dags att fortsätta vårt seglingsäventyr. Lagom som lågtrycken står på kö från Nordsjön, regnet kommer på tvären och sommartiden håller på att ta slut,…

Posted in Säsong IV | 13 Comments

Arbetsläger på Nya Zeeland

Karl Wenzlaff 29 april 1986  –  1 april 2019 IN MEMORIAM Det går inte att börja skriva på den här bloggen utan att säga några ord om vår son Karl som lämnade oss den 1 april i år, 33 år gammal. Karl var vår främsta supporter och påhejare för att göra den här långseglingen. Han…

Posted in Säsong IV | 7 Comments

Mera arbete och lite semester

Idag den 25 november fick vi äntligen upp seglen på Spray. Man tar sig för pannan, hur kan det ha tagit så lång tid att komma iordning? Vi har varit här i 1½ månad och tycker själva vi har jobbat på bra med förberedelserna. Jan Mårtensson skriver i sin bok Vid nytt roder att alla…

Med campervan på Nya Zeeland

Varning utfärdas. Det här blogginlägget kommer inte innehålla någon segling överhuvudtaget utan handla om den rundresa på 3 veckor med campervan vi gjorde i december, kors och tvärs på Syd- och Nordön. Som vanligt började vi med den sedvanliga bussresan till Auckland och tog in på det spartanska hotellet Jucie Snooze, som inte lovar mer…

Äntligen under segel i Nya Zeeland

Efter 2 månader i Nya Zeeland var det äntligen dags att få segla iväg. Efter bunkring och stuvning och ytterligare ett Parkrun, kom vi iväg den 21 december kl. 15.00. Eftersom det bara går att komma upp och ner från Whangarei vid högvatten fick vi vänta till eftermiddagen, innan vi kunde släppa förtöjningarna och ge…

Posted in Säsong IV | 4 Comments

Åter i Nya Zeeland

Den 1 maj 2022 öppnade Nya Zeeland sina gränser, som varit stängda i nästan 2 ½ år. Vi var förstås väldigt nyfikna på hur vår Spray mådde efter så lång tid på land och sugna på att fortsätta vår resa. Vi kom iväg hemifrån den 22 juni 2022. Vår resa började inte så bra. Det…

Förberedelser

Va, fortfarande kvar i Whangarei? Nej inte riktigt, men nästan.Nu har det gått 5 veckor sedan vi kom hit till Riverside Drive Marina på midsommarafton. Dagarnagår fort och det känns som vi inte har haft särskilt mycket tid över. Att göra en båt klar tar tidDen stora händelsen var så klart att Spray äntligen kom…

Posted in Säsong IV | 4 Comments

Nya Zeeland till Vanuatu

Så var det då dags för att anträda resan norrut. Efter nya Zeeland finns ingenting på 1000 sjömil ochsedan dyker Nya Caledonien upp. Ytterligare något hundratal sjömil längre norr ut kommer Vanuatu.Vanuatu var stängt fram till 1 juli så vi hade inte räknat med att gå dit, men när möjligheten öppnadesig var det svårt att…

En månad i Vanuatu

Vanuatu – ja var börjar man? Bättre att googla kanske, men här är någrasnabbfakta. Ligger söder om ekvatorn i Melanesien. Består av 7 stora öar, ochmassor av små. Befolkningen uppgår till ca 280 000 personer. I huvudstadenPort Vila bor cirka 15 000 människor, alltså färre än i Tranås.Vad lever man på? Svårt att veta egentligen, men det…

Posted in Säsong IV | 6 Comments

Nya Caledonien – paradise unplugged?

Vi fick en fin resa från Vanuatu till Nya Caledonien. Lätt vind, mest halvvind till ingen vind alls och fullmåne. Då är det inte svårt att trivas. Resan tog 48 behagliga timmar, alltså bara två nattseglingar. När man närmar sig Nya Caledonien ser det ut som Skottland. Höga berg, som är täckta med gräsbevuxna hedar…

Äntligen Australien

Den sista veckan i Nya Kaledonien ägnade vi mycket tid åt väderkartorna. De två tidigare överseglingarna vi gjort denna säsong har bjudit på rätt friska vindar. När man sitter och tittar på prognoser är det lätt att glömma hur jobbigt det kan vara i hård vind. Men tur är väl det, annars skulle vi väl…

Mera Australien

Sommaren närmar sig i Australien. Det märks tydligt här lite längre norrut. Det börjar bli varmt, väldigt varmt och cyklonsäsongen har börjat. Båtarna har börjat dra sig söderut eller tas upp på land. Innan det var dags för oss att åka hem hade vi ett projekt kvar. Down UnderRally Welcome week. Australien är ett lite…

Posted in Säsong IV | Leave a comment

Tillbaka i Australien

Så i april 2023 var det dags att åka tillbaka till Australien för att återförenasmed Spray, som stått på land på Bundaberg Port Marina sedan december förraåret.Det var inte så roligt att lämna Sverige mitt i vitsippstiden i april. Som vanligtåkte Atti en dryg vecka före mig. Vi har kommit fram till att det blir…

Whitsunday in the Whitsundays

Vad är väl lämpligare än att fira pingst på the Whitsunday Islands. Om vi inte är helt felunderrättadebetyder Whitsunday pingstdagen på engelska och till denna kända ögrupp styrde vi kosan vidpingsthelgen. I Australien, som har få religiösa helgdagar firas inte pingst, inte heller hemma särskiltmycket nuförtiden.Men vi börjar väl där vi slutade.Det blev nästan en…

Posted in Säsong IV | 3 Comments

Dags att checka ut från Australien

Det har nu gått 3 månader sedan vi kom till Australien i mitten av april. Det är en absolutdeadline för oss eftersom vårt ettåriga ”multiple entry” visum endast tillåter 3 månadersvistelse i taget. Australien Border Force håller koll på oss och vi måste skicka ett meddelandevar tredje månad och meddela var vi och båten befinner…

Indonesien 1, Södra Moluckerna

Vilken otrolig kontrast det var att komma från det ödsliga norra Australien till det myllrande,färgrika, högljudda, smutsiga, men ack så vänliga Indonesien.Vi klarerade ut från Australien på Thursday Island, som är en riktigt utpost i Torres sund. Härhar Australian Border Force en stor närvaro och bevakar den intensiva fartygstrafiken. Denrelativa närheten till det betydligt fattigare…

Posted in Säsong IV | 1 Comment

Indonesien 2, självständighetsdagen

Efter det intressanta stoppet på kryddöarna i Bandaarkipelagen fortsatte vi till den relativtstora staden Ambon, som är regionhuvudstad i Moluckerna. I Ambon bor ca 580 000människor, men det finns i princip inga höga hus utan bara ett enormt stort gytter av skjul,kanaler, moskeer och officiella byggnader. Allt i olika stadier av förfall. Ambon, som liggerlängst in…

Indonesien 3 Komodo

Att segla genom Indonesien, från norra Australien, Thursday Island, till Thailand, ser vid enförsta anblick ut att bli en behaglig medvindssegling. Enligt våra cruising guides, borde vi habåde vind och ström med oss vid den här årstiden. Faktum är att det stämt rätt bra än sålänge. Vindriktningen har i stort varit mellan S och SO….

Indonesien 4 – Framme på Borneo

Vi trodde komodovaranerna skulle vara svårtoppade, men så var det inte. Indonesien, dettaspännande land hade mer upplevelser i beredskap. Vi fortsatte utmed den stora önSumbawa, en plats som verkligen kan rekommenderas. Här finns viss begränsadinfrastruktur för den äventyrlige turisten, men framförallt finns det mycket att se ochuppleva. I den lilla byn Kilo ankrade vi och…

Posted in Säsong IV | 1 Comment

Snart framme i Thailand

Vår seglingssäsong 2023 börjar lida mot sitt slut. Vi är nu på väg upp utmedMalaysias kust med Phuket i Thailand som slutmål.Men än är vi inte riktigt klara med Indonesien. Vi lämnade Kumai på Borneos södra kust efter lite inköp på den lokalamarknaden. Kumai, som låg långt uppe i en flod i regnskogen var obeskrivligthett…

En månad i Boat Lagoon Phuket

Vi är nu framme vid målet för denna säsongs segling, Boat Lagoon i Phuket, Thailand. Spray står på land och vi flyttade in på hotell. Men några dagars segling hade vi kvar sedan sist. Glada i hågen med vårt nya 3 månaders visum till Thailand instämplat i passen hivade vi upp ankaret utanför Penang, Malaysia….