Efter drygt en vecka i England har vi nu tagit oss längs sydkusten från Dover ut till Dartmouth. Att segla här i Engelska Kanalen är rätt intressant, om man kommer från Östersjön. Vi har nu lärt oss (den hårda vägen) att man inte ska kryssa mot strömmen, och riktigt jobbigt blir det om ström och frisk vind går åt varsit håll. I går hade vi en hyfsat lång etapp från Poole hit till Dartmouth, ca 80 sjömil. Tidigt på förmiddagen rundade vi Bill of Portland, en klassisk udde en bit väster om Isle of White. Vi lämnade Poole med utgående tidvatten och hade medström några timmar. Därefter vände tidvattnet och vi hade motström hela eftermiddagen. Vid Portland Bill hade vi ca 2 knops motström och 10 m/s snett framifrån. Vi såg på håll hur vattnet kokade utanför udden och blev lite fundersamma hur höga vågorna skulle bli. När vi kommer tvärs udden var det som att segla i en Norrlandsälv på våren. Vågorna kom från alla håll och bröt hela tiden. Hade det blåst mer hade det inte varit lämpligt att passera så nära som vi gjorde. Nu gick allt bra, och återigen visade sig Spray väldigt trygg och stadig.
Här passerar vi Beachy Head, en annan vindpinad udde, mellan Eastbourne och Brighton.
I Brighton såg vi en annan svensk båt. Vi gick dit och knackade på. Ombord fanns Peter och Ulla Lutze som var på hemväg till Sverige med sin båt Lovina. De hade varit ute i 12 (!) år och seglat jorden runt. Vi blev bjudna ombord och fick kaffe med nybakad sockerkaka. Det blev en mycket intressant pratstund. Ett par som var på väg att avsluta sitt äventyr (för den här gången), och ett som var på väg ut. Vi satt och lyssnade med stora öron om länder och hamnar vi drömmt om. Det var väldigt givande och vi fick mycket tips, även alla fiffiga detaljer de hade ordnat på sin båt. Efter 12 år vet man vad som funkar och vad som behövs.
Här är några nya bilder på temat “mat i olika länder”. Överst förmiddagsfika i Cowes, England, men skulle ju även kunna vara någonstans i Frankrike. Därunder Biscuits med sylt och vispat gräddsmör. Det hittade vi på ett trevligt cafe i Freshwater på sydvästra Isle of White.
Vi låg två dagar i Cowes, bara någon dag innan Cowes Week satte i gång. Då kappseglas det i en vecka, ca 1000 båtar, med 40 olika klasser! Arrangemanget i land var i klass med Volvo Ocean Race. Öl och mattält överallt, sponsorer och artister på flera stora scener, för att inte tala om alla häftiga racingbåtar. På vägen in passerade vi den klassiska startpaviljongen, där Whitbread tidigare alltid startade och avslutades.
Lisa inspekterar startkanonerna.
I Cowes finns många segelklubbar. De är ofta privata och för “members only”.
En annan skylt som jag la märke till och ska komma ihåg..
När vi gick från Cowes seglade Lisa förbi Kinesernas nya VolvoOcean-båt. De ska vara med i Volvo Ocean Race som startar i höst igen.
… eller om det var den som seglade om oss, kommer inte ihåg.
Efter Cowes gick vi till Hamble Point Marina, där vi fick en ny radiodel till vår kortvågsradio installerad. En ny antennavstämmare. Nu hoppas vi det ska gå bra att skicka email och ta ner väderfiler, samt prata med andra långseglare. Det där med kortvågsradio är inte helt enkelt, men vi håller på att lära oss. Vi avslutade besöket på Isle of Wight med en natt i Yarmouth, en hamn på västra udden. Därifrån gjorde vi en utflykt med cyklarna till Needles Point, ytterligare en klassisk udde på Engelska sydkusten,; inloppet till Solent när man kommer västerifrån.
Needels Point, västligaste udden på Isle of White. Inget ställe komma för nära vid sv-lig hård vind!
Senare samma dag seglade vi själva förbi nedanför de spektakulära klipporna.
I Yarmouth träffade vi en Belgisk familj som var ute med sin fina båt. Den var byggd på gammla ritningar, men med senaste utrustningen Under däck fanns både braskamin, barkök och mörbruna lädersoffor. Helt otroligt fin båt.
I Poole mönstrade våra vänner Claes och Maria på för några dagar. Efter Poole hade vi två alternativa hamnar, Weymouth eller Dartmouth. Vi avvaktade vilken hamn vi skulle gå till tills vi hade kommit iväg och framförallt vad det skulle bli för väder. Till Weymouth var det ca 25 nm och till Yarmouth 80. Däremellan fanns egentligen ingen bra hamn. Nu fick vi näst intill perfekta vindar, ungefär halvvind mellan 8-12 m/s hela dagen. Vi har seglat med Claes och Maria flera gånger och tvekade inte att ta den långa etappen till Dartmouth första dagen. För den ovane kan det annars bli rätt jobbigt med en hel dags kraftigt gungande.
Mellan Poole och Dartmouth hade vi övervägande sol och fint väder i 10 timmar. De två sista timmarna kom det regn. När vi angjorde Dartmouth såg vi inte mycket. De blygråa molnen och skymmningen gjorde inte staden rättvis. Vi förtöjde, tog av oss de blöta regnställen och gick tvärs över gatan in på en trevlig restaurang. Då smakade det gått med en sen middag, även om hela rummet gungade för oss alla första stunden! Utnför vräkte regnet ner hela kvällen. Idag var det blå himmel igen och vi gjorde en fin promenad runt stan och i omgivningen. Dartmouth är en av Englands äldsta städer, med en vacker liten borg vid infarten.
Själva inloppet och hela staden ligger vid en flodmynning som omges av höga sidor. Ser ut som i en dal i södra Tyskland!
Detta var nog det trevligaste stället vi angjort hitintills. I morgon fortsätter vi västerut. Ingen hamn bestämmd ännu. På kartan närmar vi oss snabbt “slutet” på sydkusten. Första veckan var vi lite spännda på Kiel-kanalen, därefter funderade vi mycket på alla sanbankar och grunda hamnar på de Frisiska öarna. Sen kom Engelska kanalen, med mer slussar och tidvatten. Nu börjar fokus på Biscaya. Från slutet på veckan är vi nog redo för kurs mot Spanien. Jag laddar ner väderfiler varje dag, försöker följa med i lågtrycken som kommer i en strid ström från Atlanten. Om vi går från Falmouth direkt till La Coruna ( nordvästra hörnet på Spanien) är det ca 400 sjömil det borde gå på 3-4 dagar med bra väder. Risken är dock stor att det kommer något lågtryck som plötsligt fördjupas eller tar en annan väg än vad prognoserna säger. Då kan det bli blåsigt värre..
Ser ut som ni haft en riktigt fin start på seglatsen!!
Önskar er all lycka när ni påbörjar den långa etappen med käre Karl!:)
Massa kärlek och kramar från Andra sidan pölen!
Waldemar
Hej igen! Låter som ni har det spännande och bra. Det här med att kryssa i motström och vind mot tidvattenström verkar vara något man måste uppleva för att förstå på riktigt. Vi hade ju också gått Oceanseglarkursen, men det var inte förrän vi fick motsvarande era erfarenheter (fast på Irländska sjön) som vi verkligen förstod :-). Våra irländska seglarvänner konstaterade att “you have to learn when to sail and when to motor”. Hoppas ni får en bra passage över Biscaya. Tips: om det går för vinden så sikta några sjömil väster om La Coruna redan från början så ni har möjlighet att falla lite om vindarna piper i från västsektorn, utan att komma alltför långt in i bukten. Försök att hålla er ute på djupt vatten så blir sjön bättre. Öster om La Coruna ligger en fin vik dit man kan gå om man hamnar lite för långt österut, Ria de Cedeira, där era OSK-kompisar på Blå Ellinor låg för några dagar sedan. De hade haft stiltje mest hela överfarten. Fair winds!
Hej !
Vi följer er resa med stort intresse då vi ska gå samma väg som er våren 2016 men…
Satt i somras och läste Claes Wessbergs artikel ”Bara inte Biscaya låg i vägen” i Medelhavsseglarnas klubbtidning Odyssé nummer 4/2013 – och slogs då av tanken…
De flesta (alla?) vill bara korsa Biscaya, från antingen Falmouth i England eller från Brest i Frankrike, så fort som möjligt men Claes fick oss att få upp ögonen att det finns ett annat Biscaya också. Det visade sig när vi läste artikeln finns det mycket att se och uppleva utefter såväl den franska atlantkusten samt utefter den norra spanska kusten innan man ”som alla andra” kommer till La Coruna i Spanien efter sin överfart.
Synd, tycker vi, att många missar detta och föreslår att ni läser artikeln om ”den glömda delen” av Biscaya i detta området innan ni seglar vidare.
Har artikeln i PDF-format och om vi kan få en mailadress till er kan vi omgående skicka den. En bra pilotbok är för att använda i detta område är “BLOC marine” https://www.4-oceans.com/bloc-marine.asp som finns i olika utgåvor och är både på franska och engelska.
Lycka till med er segling
Hälsningar
Carin och Michael
Hej Walle,
Tack för hälsningen! Allt väl so far. Nu väntar den första längre etappen. Tyvärr visar prognosen på blåsigt väder från sydväst i flera dagar. Det får bli lite cykelutflykter i land i sålänge.
Hoppas du hade en fin tid i Sverige efter bröllopet.
Vi håller kontakten!
k-a/lisa
Hej Ulla o Pelle,
Visst är det så, man måste ut hit o pröva i verkligheten för att förstå. Vi var rätt fundersamma kring allt kring tidvatten och strömmar, men väl här är det mycket lättare att förstå sammanhangen. Det blir rätt uppenbart om man räknar fel!
Vi ligger nu i Falmouth. I morgon söndag drar ett djupt lågtryck över området, och tyvärr har det en rätt ostlig bana vilket gör att vindarna de följande dagarna ligger kvar på sv runt 20-25 kn. Vi ville ju ha nv i stället. Som prognosen ser ut nu blir vi här tills början på nästa vecka. Vi vill ju inte börja vår första längre etapp med busväder…
Intressant ni skriver om Biscaya. Vår plan är att gå väster om separeringszonerna vid Ouessant och sen hålla lite höjd för eventuella sv vindar längre ner.
Hoppas ni har haft/ har en trevlig segling i sommar. Ni vet var vi är nästa år, hoppas vi kommer att sammanstråla på något trevligt ställe någongång!
K-A/Elisabet
Hej Michael o Carin,
Tack för kommentaren ang Biscaya. Vi har hört väldigt många säga att det är ett misstag att inte utforska den franska och spanska kusten på vägen ner. Vi funderade på det, men bestämde oss för att satsa på engelska sydkusten, där vi nu åkt ut och in i floderna. Väldigt trevligt, men mycket dyra hamnavgifter. Det kostar ofta över 500 kr per natt att knyta fast båten.
Nu vill vi pröva på lite djuphavssegling för att testa oss själva och båten. Du får gärna skicka artikeln Du nämnde. Vi kanske satsar på “inre” vägen iBiscaya på hemvägen. Skicka den till elisabet@wenzlaff.se , så tankar vi ner den vid tillfälle.
Hälsningar
Elisabet o Karl-axel
En långseglandets svåraste konster är att vänta på rätt väder. Det finns mycket kul att se på land!
Inte visste jag att du var bra på segling skidor och pellets!!! Mvh KA/LJ
Hej Ulla,
Helt rätt det du säger. Eftersom vi inte har bråttom behöver vi inte ge oss ut i dåligt väder. Ofta är det tidsbrist som gör att många får kämpa i hårda vindar. Det går ingen nöd på oss. Vi har verkligen utforskat flera ställen här ute i Cornwall, syd-västra hörnet. Det är otroligt kuperat, det märker vi då vi gör våra cykelturer. Maten är som den är i England, men här finns rikt utbud av seafood, ostron, krabba, musslor, hummer…..
HA det så bra och hälsa gänget runtomkring dig!
Karl_Axel
Tjena Kenta,
Kul o höra från dig! Hoppas allt går bra därute i Hässelby. Ärligt talat har jag inte tänkt så mycket på pelletsförsörningen sen jag lämnade vid midsommar! Här är allt bara bra. Man kommer snabbt in i seglarlivet, nya hamnar, nytt väder, nya människor. Vi njuter och får nypa oss i armen varje dag för att inse att det är på riktigt!
Hälsa Lasse. Undra om han köpte några rullskidor? Och om han anmält sig till Vasaloppet?
/ Karl-Axel