Vi är nu framme vid målet för denna säsongs segling, Boat Lagoon i Phuket, Thailand. Spray står på land och vi flyttade in på hotell. Men några dagars segling hade vi kvar sedan sist.

Glada i hågen med vårt nya 3 månaders visum till Thailand instämplat i passen hivade vi upp ankaret utanför Penang, Malaysia. Vi gick upp till den norra delen av ön och ankrade där, för ha en möjlighet att nå Langkawi i dagsljus dagen därpå.  Att segla på natten i denna norra del av Malackasundet är nästan omöjligt. Det är fiskebåtar överallt, många med det starka bländande gröna ljuset, som gör att man inte ser de mindre, snabba, båtarna som bara har en vit liten lampa. Dessutom nät och bojar, som ibland är belysta, ibland inte. Redan på kvällen börjar fiskarna lägga ut ytgarn nära land, alltså nät, som ligger i vattenytan, som gjort att fastna i. Och till det kommer åskvädren. Nattvakterna kan bli riktiga mardrömmar.

Så vi gick i gryningen och satte kurs mot Langkawi, 65 sjömil norrut. Vi hade nu kommit så långt från ekvatorn att det kom några vindpustar då och då , vilket gjorde att det faktiskt gick att segla, även om vi motorseglade för att hinna fram före mörkrets inbrott. Dessutom började vattnet bli lite klarare. Södra Langkawi har något som liknar vår skärgård, det kallas faktiskt Fiordlands, med höga berg och djupa vikar. Vi ankrade helt ensamma i en liten vik utanför en ö, som har en sötvattenssjö, Lake of Pregnant Maiden, känd för sina magiska egenskaper.  Tyst och lugnt och underbart att kunna bada i havet igen. Kvällen avslutades med ett rejält åskväder.

Langkawis södra skärgård

Vi trodde vi skulle göra ett lugnt och tyst besök på ön med den magiska sjön nästa dag. Jo pyttsan!  Klockan 9 kom den första utflyktsbåten. Och vid 10-tiden hade väl en sådär 50 fullastade båtar tömt av sin last av turister för att se och bada i sjön. Bland annat ska den vara bra för att öka fertiliteten och det finns en berättelse om en barnlös prinsessa som blev ”botad” från sin infertilitet efter ett bad i sjön. Siluetten av bergen runt sjön ska påminna om en liggande gravid kvinna.

Vi tog jollen iland och stångade oss fram till sjön för en simtur i dess magiska vatten, där stora grupper av kineser och japaner kajkade omkring med flygvästar på och fotograferade varandra.

Titta på bergssiluetten!

Vi seglade sedan vidare upp till centralorten på Langkawi, Kuat  och ankrade nedanför den stora örnen. Nästa dag gick vi in i den trevliga marinan Langkawi Yacht club.

Att vi gick till en marina hade sina skäl. Langkawi är skattefri zon, vilket innebär allt är billigt, framförallt sprit, vin och choklad.  Ett stort shoppingcenter låg nära marinan  så vi fyllde på det i princip helt tomma vin och spritförådet.  Mycket att bära. Tyvärr smälter chokladen i det varma klimatet, men vem kunde motstå en Dajmpåse. Däremot gick vi bet på att köpa en ny I-pad.  Efter att ha letat efter rätt modell till rätt pris i såväl Singapore som Penang, trodde vi att Langkawi skulle ha vad vi sökte, men just vår modell saknades. En iakttagelse vi gjorde var att många båtar hade palestinska flaggor. Vi såg också en hel skolutflykt med barn viftande på palestinska flaggor. Utan att veta tror vi att man i det muslimska Malaysia vill visa sin solidaritet med det palestinska folket. På Langkawi är inte islam så påtaglig, men det är förbjudet att pussas i parkerna noterade vi.

Barn med palestinska flaggor

Några av parkens ordningsföreskrifter

Morgonens joggingtur runt örnen

I Langkawi klarerade vi ut från Malaysia. Vi gjorde misstaget att säga att vår senaste hamn var Penang, men det var helt klart fel svar. I Malaysia ska man klarera ut och in i varje hamn, vilket vi inte hade gjort. Eftersom vår utklarering från Puteri angav Langkawi, fick vi snabbt rädda situationen med att säga att vi inte varit iland, vilket myndigheterna lät sig nöja med. Att vi ägnat 20 dagar till att segla från Puteri och att vi hade stämplar i passet från Penang låtsades de inte märka. Det är mycket att tänka på med myndigheter. På yachtklubben träffade vi en svensk seglare, som höll till i Malaysia och Thailand och han gav oss goda råd inför seglingen till Phuket. Istället för att segla över natten rådde han oss att  dela upp seglingen på två dagar gå till öarna Koh Lipe och Koh Rock Nai. Bra råd.  Båda öarna var verkligen trevliga. Koh Lipe är ett riktigt semesterparadis, med strandbarer och bungalows, men ankringsdjupet var lite väl djupt, så  vi tog en boj vid en nationalpark lite längre norrut, som är ett dagutflyktsmål från Koh Lipe. Även i Koh Rock Nai, tog vi en boj, men här var parkvakterna mer alerta , så vi blev avkrävda parkavgift. Eftersom vi inte var inklarerade i Thailand höll vi ganska låg profil.

Nu hade vattnet börjat bli som vi vill ha det. Klart och varmt så vi badade och tvättade botten, vilket behövdes efter det murkiga vattnet i Malackasundet.  Så fort vi kom till Thailand bytte de lokala båtarna karaktär till de så typiska thailändska båtarna med en utanpåliggande motor på en lång stång och båtarna styrs genom att man lyfter och flyttar hela stången med motor och allt.

Först nu började vi också känna oss motiverade att fiska  och minsann, fick vi inte en stor King Fisher på kroken. Alldeles för stor, eftersom vi stängt av frysen, så vi åt bara en middag innan vi gav bort resten till en glad thailändare.

Så äntligen var vi framme i Phuket.  Inklareringen gjorde vi i Ao Chalong, och det är lite trixigt, för i Thailand vill man bli inklarerad som passenger och inte crew, och absolut inte kapten, för då får man inte lämna landet utan att lämna en bond som säkerhet för att man kommer tillbaka och hämtar sin båt. Tydligen har man haft stora problem i Thailand med folk som lämnar sina båtar och inte kommer tillbaka. Vi begrep egentligen inte hur det hela gick till , men vi betalade vad de sa att vi skulle betala och förstod senare att pengarna hamnade i tjänstemännens fickor och vi tror att vi båda nu är inklarerade som passenger.  Alla verkar betala olika, förmodligen beroende på hur lättlurad man verkar vara.

Så utrustade med nya pengar och nya simkort var det dags för det sista lilla hoppet upp till Boat Lagoon på Phukets östa sida där båten skulle tas upp. Till Boat Lagoon går man in i en lång kanal och det är grunt, så man kan bara gå in vid högvatten, så vi ankrade vid en ö utanför inloppet. Phukets östra sida är ganska tråkig, med mangroveträsk  och inga stränder. Alla turistorter och stränder ligger på den västra sidan.

Den grunda infarten till Boat Lagoon, enligt Navionics

Och så här såg det ut i verkligheten. Som tur var fanns det en prickrad att följa.

Boat Lagoon är en trevlig marina, inte så stor, men med ett stort varvsområde, med allt man kan önska sig av infrastruktur för en båtägare. Bredvid ligger Royal Yachtclub, som är något mindre, men mera upscale. Allt finns i Boat  Lagoon, en trevlig boardwalk med restauranger, en stor mataffär, ship chandlers, ett stort hotell vars pool man får nyttja.

Seglen har spolats med sötvatten och torkas

Trots både gran och paket ville inte julstämningen riktigt infinna sig.

Sedan länge hade vi bestämt att lägga om teaken på Spray. Vårt däck är nu 20 år och teaken är skruvad i däck. Snart 10 års obarmhärtig tropiksol har också satt sina spår och risk finns att fukt tränger ner genom skruvhålen. Numera används inga skruvar utan teaken limmas fast i däck. Vi har inte haft läckage än så länge, men så småningom kan det inträffa och det är inte så roligt. Saltvatten i båten är det sista man önskar sig. Det är ett ganska omfattande jobb, som tar ca 2 månader och det är inte gratis. Att göra det i Sverige är rent okristligt dyrt, men i Thailand finns kompetens och priset är väsentligt lägre.  Vi hade fått rekommendationer att anlita Nai på Interwood för jobbet. Nai är inte en person som intresserar sig för kommunikation i särskilt stor utsträckning. Hon har ingen hemsida och varken talar eller skriver så gärna på engelska. Marknadsföring är inget hon sysslar med utan jobben får hon in genom rekommendationer seglare emellan. Atti hade skrivit många frustrerade mail för att få bekräftelse på  om hon tog jobbet , tider och priser och fått väldigt kortfattade eller inga svar.

Med Nai och hennes offert

Men så fort vi förtöjt gick vi för att söka upp Nai och möttes av en liten kokett dam i solhatt med ett stort leende, som var beredd  att börja jobbet samma dag som båten stod på land.  Och offerten som hon kom med efter att ha tittat på jobbet var kort och kärnfull.

To Captain. From Nai.  Teak decking 10 mm. 390 000 Bath.

 När vi sa ja, ändrade hon ordet offer till invoice och så var det klart.

Att ta upp båten var lätt. På slaget kl 8 kom 9 personer inklusive en dykare , la på slinget och lyfte  och spolade av båten. Vi han knappt blinka innan den var körd på plats och på eftermiddagen var Nais personal där och började hackade loss den gamla teaken.

Dykare i vattnet kollar att slinget hamnar rätt.

Spray lyfts ur vattnet

Botten såg ok ut efter 7 månader i tropikerna och i stundtals väldigt murkiga vattnet, som i Malackasundet

Efter högtryckstvätt såg båten ut som nymålad. De gjorde ett bra jobb i Bundaberg, Australien!

Nais arbetare började att hacka teak direkt. Hammare och stämjärn är det som gäller.

Med sig hade varvsarbetarna sina burfåglar , som de hängde upp under båten. Fåglarna är väldigt värdefulla och omtyckta och ägarna är omåttligt stolta över dem. Ganska trevligt med lite fågelkvitter.

Vi ägnade dagen åt att plocka ut grejer ur båten. Alla skåp var tvungna att tömmas eftersom arbetarna måste komma åt bultarna från genuaskenan från insidan. Samtidigt passade vi på att ta loss gardinerna för att låta sy upp nya här i Thailand, även att byta ut madrasserna och laga biminin (soltaket). Allt det lassade vi på cyklarna och trampade iväg längs den 8-filiga motortrafikleden som dundrar förbi utanför marinan, för att lämna in hos en sy-atelje. Sonen pratade lite engelska. Mamma sydde.  Priset gjordes upp och efter en vecka var det klart.

Syateljen

Denna gång har vi också tagit av masten. Det behövdes för att Nais arbetare ska kunna bygga en ställning runt båten. Dels som skydd för regn, men framförallt som skydd för den obarmhärtiga solen.

Det är första gången vi lyfter av masten sedan Nya Zeeland 2018

Spray har hydraulisk inrullning av både storen och förseglet. Vi passar nu på att byta ut hydraulslangarna som ligger delvis oskyddade mot väder o vind.

Då BoatLagoon erbjuder all tänkbar service för båtägaren, passar vi på att se över en hel del på Spray.

Nytt teakdäck, nya gardiner för samtliga ventiler och däcksluckor, ny bäddmadrass till Owners cabin, service på watermakern. Membranet plockades ner, nya o-ringar, rengjort och provtryckt. Motorn inlämnad på service. Efter snart 10 år ger vår Echotec watermaker fortfarande utsökt gott vatten. Nya hydraulslangar till stor och genuafurlern. Ny solcell på däck framför vindrutan. Vår trogne kompis VolvoPenta som nu gått i drygt 5000 tim får en grundlig genomgång. Utombordaren, en Yamaha 8 hk inköpt på Tahiti får också lite kärlek. Översyn av elsystemet. I Australien installerade vi ett nytt instrument för batteriövervakningen, EasyView5 från Mastervolt. Det kräver fortfarande lite kalibrering. Pumpar kollas, bordgenomföringar, ja listan blir rätt lång. Men allt finns här, och det mesta är rätt billigt.

Efter 2 dagar

Sol / regnskydd på plats

Beslagen för vanten behövde de inte ta loss.

Efter drygt en vecka var det dags att börja lägga den nya teaken.

Kul att följa jobbet dag för dag. Här snackar vi om yrkesskicklighet!

Vi har flyttat in på hotell. Vilken lyx. Luftkonditionering. Breda sängar. Swimmingpool och hotellfrukost varje dag, med äggkock och stora bufféer. För att inte öka alltför mycket i vikt simmar vi 1000 m i poolen varannan morgon och springer en runda  varannan. Sämre kan man ha det.

Fin utsikt från rummet. Man ser nästan båten, skulle Atti säga.

50 m pool, bra för motionssimningen

Kvällsbild. Happy hour i poolbaren.

Vi gör vårt bästa för att fördriva tiden. En kväll firades helgdagen Loy Kratong då thailändarna sätter ut små blommor och ljusförsedda båtar i vattnet. Vi satte ut våra båtar i hotellpoolen.

Liten blombåt , som ska sjösättas med en önskan
Fina kläder

Och så gör vi utflykter till lite olika stränder på ön. “Vår” sida har just inga stränder och inte så mycket turister så vi blev nästan chockade när vi kom till den fullproppade men i och för sig ganska fina Kamala beach. Solstolar i mängder, turister i alla storlekar och nationaliteter. Paraplydrinkar och försäljare.

Kamala Beach

Och så kunde vi inte hålla oss från ett besök på den ökända Patong Beach. Patong är en relativt stor stad och Patong Beach är också stort. Fullt av hotell, barer, billiga marknader och noterbart många massagesalonger. Vi var bara där på dagen och såg inget av go-go barer eller reklam för sådana. Att prostitution förekommer behöver man kanske inte gissa, speciellt när det också fanns massagesalonger som skyltade med “no sex”. Försäljning av cannabis sker helt öppet och är vad vi förstår lagligt. Inte bara i Patong, utan även på “respektablare” ställen. Fullt ös med musik, massor av barer är det i alla fall.

En av många marknadsgator i Patong Beach. Observera cannabisskylten på höger sida

En liten tatuering kanske, eller bara parkera? Här finns allt.

Fullt ös, kryssningsbåtar, vattenskotrar, allt man kan önska sig.

Men det finns många långa vackra ödsliga stränder i på Phuket. Som alltid gäller det att veta vart man ska och hur man hittar guldkornen.

Också en strand i Phuket.

Vi gjorde också en cykeltur inåt landet. Syftet har att gå en hike och bestiga ett berg. Med hjälp av det vanligtvis utmärkta appen “All trails” letade vi upp en lagom kuperad 7 km slinga. Väl där visade sig gräset gå upp till midjan och djungeln hängde ner i huvudet på oss. Med hänsyn till att Thailand inte på något sätt är fritt från ormar och Phuket känt för en stor population av kobror, reviderade vi vår vandringsprojekt efter någon kilometer och gick runt en vacker sjö och prövade ett lokalt konditori istället.

Den mindre strapatsrika hiken

Fin bakelse. Red velvet cake

Nu tar vi en paus från båtlivet. I mitten av december kom vår dotter Fredrika med familj för att fira jul och nyår här i Phuket. Vi har hyrt ett hus och ska hänga runt här i 3 veckor tillsammans. Gissa om vi har längtat.

Vi och familjen Söderberg på Nai Harn Beach, Phuket.

Våra och Sprays öden, som länge varit oklara börjar nu klarna. Läget i Röda Havet har skärpts väsentligt den senaste tiden. Vi har efter viss vånda bestämt oss för att skeppa Spray till Southampton, England. Inte den billigaste lösningen, men det som i nuläget känns som det bästa alternativet.

Vi önskar alla ett riktigt Gott Nytt 2024.

Elisabet och Karl Axel

3 thoughts on “En månad i Boat Lagoon Phuket

  1. Hejsan. Så kul att läsa om Era äventyr. Vi hoppas få se Er snart i Åre/Duved. Vi är är här och firar in det nya året. Mycket kallt dessa dagar, vind och temp ger en köldfaktor på -35/-42/celsiusb. Så glöm inte packa långkalsonger.
    Hälsningar Kerstin och Michael Camitz

    • Hej på Er,
      Lånkalsonger? Det vet vi inte vad det är längre.
      Vi kommer till Åre i mars och stannar säsongen ut.

  2. Hello Karl-Axel and Anna Elisabet,

    We’re also a couple of sailors who did a circumnavigation and we are coming to Phucket (unfortunalty not with a boat this time) in April and and I was wondering if you will still be in Phucket in April.

    If you need crew or anything, let us know. You can contact me on : +33.7.83.10.68.31.

    All the best,
    Sophie Simonin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *