Denna veckan har fokus legat på stuvning av båten. Det har varit svårt att jobba under däck samtidigt som vi försöker få saker på plats i alla skåp o lådor. Hela båten känns som ett “15-spel”. För att komma åt ett utrymme måste först en massa dynor, durkar o prylar, kartonger o kassar flyttas om. Fram o tillbaka flyttar vi saker, men då o då hamnar de även  på rätt plats. Elisabet har legat på för att få ner så mycket som möjligt snarast, och jag bromsar för att kunna jobba i båten..

006 (2)

För att kunna ta med ett minimum av böcker (typ jättemånga!) har Elisabet snickrat ihop två bokhyllor. Hallberg Rassy  skulle bli gröna av avundsjuka på det hantverket !

008

I onsdags var det test av vår SSB-radio. Vi fick via Karl kontakt med Jonas Berggren, gammal Atlantseglare men framförallt författare av den utmärkta handboken om MF/HF – lågseglarens guide till LRC ( Long Range Certificate)

004 (2)

Den som seglar långt/länge väljer ofta mellan Satellit-telefon eller SSB-radio, eller skaffar man båda. Radion har fördelen att man hör alla andra i området. Det är vanligt att det blidas “radionet” i olika geografiska områden. Då är det någon som på bestämmd tid och frekvens drar igång en liten chatt och man får höra lite nyheter från olika ställen, var det finns bra diesel/vatten, hur det ser ut i olika vikar o hamnar, var grönsakerna är färska och vad dagspriset på hummern är…  Det är socialt och ett enketl sett att  hålla kontakt med andra långseglare och framförallt ett utmärkt sett att komma i kontaklt med land i händelse av nöd.  Men det kräver lite (mycket!) finlir och ordentlig installation för att det ska funka.

Vår sympatiske och proffsiga vän Jonas rattade o skruvade en hel dag med radion. Utan att säga för mycket, förstod jag ändå att en del kopplingar i systemet hade ett visst utrymme för förbättringar! När vi testade att skicka email, och det visade sig funka utmärkt, kända jag mig rätt nöjd. Jonas pratade även med en kille i Korea, så vi har gott hopp om att det kommer att bli bra. Vi ska bara göra en del modifieringar som Jonas listat åt oss. På kvällen kom datahackern Karl ner. Vi testade att ladda ner gribb-filer (väderkartor)  via radion och ett modem. Vår glädje var stor då det genom brus och pip kommer tillbaks en perfekt väderanalys för det område vi beställt. Vi har i huvudsak tänkt använda radion för email samt väderfiler.

 

010

Måste bara lägga ut en bild på vår fina watermaker. Den fungerar fortfarande, alldeles utmärkt! Här syns delar av installationen, högtryckspumpen, ett antal filter samt den lille boost-pumpen som hjälper till att trycka upp vattnet från bordgenomföringen till HP-pumpen. Under dubbelkojen i aktern sitter membranet, ser ut som en granatkastare. Där pressas vattnet gemon ett finmaskigt hålsystem och saltet avskiljs från vattnet.

007

Här är kontrollpaneln. Ingen elektronik, väldigt enkelt system.

001 (2)

Det är nu bara dagar kvar. En morgon tittar jag ut gemon fönstret, halv åtta på morgonen, regn, plus 9 grader, mitten på Juni.. En rådjursfamilj passerar i lugn o ro vår tomt. Jag tänker vad livet nu plötsligt kommer att förändras. Tror inte jag kommer att se så mycket rådjur när jag tittar ut genom hyttventilen på Spray, termometern kommer sällan att visa 9 grader, och luften kommer sällan att känns så där frisk och kylig som man är van vid här. Vi kommer säkert att trivas i värmen, men någonstans i minnet kommer vi nog alltid att lite grann sakna den här miljön, även om det regnar och är kallt och mitt i juni.

 

3 thoughts on “Det börjar bli fullt

  1. Känner igen det där med 15-spel även om vi inte behöver ta med så mycket som ni. Passar på att bunkra på tisdagar när jag är ledig och maken på jobbet så jag kan vända båten ut och in utan att störa honom i installationsarbetet.
    Härligt att det snart är dags att kasta loss. Vi har 7 dagar och 11 timmar kvar och vädret blir som det blir.
    Go tur på er!
    Cia i Linjett 37:an Adastra

  2. Vad spännande det skall bli att följa ert äventyr. Önskar all lycka till på färden.
    Gunilla från xc38 matilda. ( jag hade önskat jag var ombord.Istället skall jag ut o springa i småländska skogen.)

  3. Jag hann inte säga Hej Då och Trevlig resa till dig innan midsommar. Det kommer därför här istället. Det blir nog inga segelturer för min del förrän i slutet av sommaren då min höft förhoppningsvis vill sammarbeta igen.
    Jag håller mig på landbacken och följer ert äventyr på de sju haven, lycka till!
    Helen H35 Scirocco

Leave a Reply to Gunilla Fellesson Cancel reply

Your email address will not be published.