Om man vill uppleva den perfekta ankarviken ska man gå till  Cane Garden Bay på Tortola. En lugn vik kantad med vit sand och palmer och en lagom mängd  av strandbarer med internet och en en liten mataffär. Vi låg där i 4 dagar och njöt, läste böcker och pysslade med båten.  Bredvid oss låg våra vänner på Ariane och även Sokoto. Sista dagen  gjorde vi en liten utflykt till västra delen av ön, till Long Bay. En lång fin strand som låg avskilt från huvudvägarna på ön. Vi hade fått tips om en stig upp på ett litet berg vid änden av stranden. Strax innan stigen började fanns en strandbar modell enkel. Innehavaren “Nature Boy” var väldigt intresserad av vår segling och vi pratade länge med honom. Även om Nature Boy inte hade hela geografin klar för sig, visade han en stor nyfikenhet för vårt land, bla undrade han hur vi dansade!

002

006

008

När vi frågade var han fått fått den fina tröjan (med SAAB-märke!) svarade han att han köpt den i någon “yachting-butik”…. ?!?! Vi har träffat  många fantastiska, spännade och även underliga  människor. “Nature Boy” tillhörde absolut den senare kategorin!

003

På stigen upp på berstoppen såg vi flera termitbon i träden.

005

Tillbaka på stranden efter vår utflykt i skogen.

Vi hade blivit inviterade för att fira Guttorm på hans 60 års dag, så nästa dag seglade vi en kort bit norrut och ankrade i en vik på Little Jost Van Dyke. Där hade Guttorm på Kolibri meddelat att vi tillsammans med Zera skulle infinna oss den 4:e April kl 12:00 för att umgås och fira tillsammans.  På stranden fanns en fin liten bar.Vi inledde med rompunch och strandspel, kast med liten sandpåse, där Lisa lyckades sänka de flesta påsarna.

029

028

031

044

Juryn räknar poäng och skålar.

Att det gick så bra för Lisa berodde kanske på att hon gick över från rompunch till läsk ganska tidigt..

Guttorm gillar att kappsegla och när vi  tillbringat några timmar på B-Line Beach bar blev det kappsegling över sundet till Tortola och Cane Garden Bay. Där skulle vi ligga för natten. Vi hade svårt att hänga med de snabbare båtarna, först var Guttorm med sin Swan 44, därefter Zera (Jenneau 47) och på en hedrande bronsplats (igen) kom Spray.

048

På kvällen var det stor middag ombord på Kolibri.

051

Campagnen var “torr, kall och gratis”

056

3 blondiner på seglats

058

Dagen efter det stora kalaset var det dags för ytterligare avsked. Guttorm och Kathy skulle stanna kvar två veckor till i området därefter seglar Guttorm med två vänner hem båten till Norge. Zera ska segla hem med ARC Europe för att sedan lägga båten i Medelhavet, och själva fortsätter vi nu västerut.

Vi sa också adjö till våra vänner på Ariane, som vi lärde känna redan i La Coruna i Spanien.

022

Själva fick vi byta flagga igen.

074

Vi lämnar Brittish Virgin Island och kommer nu in i USVI, som alltså tillhör USA. Vi klarerar in i Cruz Bay på St John och därefter tillbaks upp på norra sidan av ön och ankrar i Francis Bay. St John är en vacker ö som nästan helt och hållet är en nationalpark. Mängder med vandringsleder och naturhamnar finns runt hela ön. Vi ligger två nätter  i Francis Bay. Därifrån gör vi utflykter i land.

064

067

063

En typisk trail som slingrar sig genom skogen.

Det märktes tydligt att vi kommit till USA och vi tittade förundrat på alla förbuds-, och varningsskyltar. Här är bara ett litet urval av skyltar vi såg under en förmiddag iland.

060

070

069

061

071

Ordning o reda! Tur att vi lämmnade ballongerna hemma …

Efter St John fortsatte vi till St Thomas, den största av öarna i USVI. Huvustaden heter Charlotte Amalie, namngiven efter den danska drottningen på den tiden det begav sig, slutet av 1600-talet. Idag är staden ett centrum i Carribean för kryssningsbåtar. Tyvärr gör det stan lite mindre charmig för långseglare. Priserna trissas upp  och juvelaffärerna  trängs sida vid sida på huvudgatan. Vi behövde dock komma till ett större ställe och fixa en del eftersom fortsättningsvis kommer att segla i rätt ödsliga områden ett tag framöver. Bla fixade vi telefonkort som funkar i USA samt internet ombord. Vilken lycka! Vi köpte en liten dosa som via teleoperatören AT&T tar ner internet i båten och fördelar det till upp till 10 användare, så länge vi är i teckningsområdet. Det gäller här i USVI, Puerto Rico, samt hela USA. Tyvärr funkar det inte i Dominikanska Rep samt Bahams. Men ändå… vilken lyx, slippa dricka dåligt kaffe på internetcaféer i land. Vi provianterade, tog ut dollars, fixade mobilkort och internet samt åt iland. Det var mörkt när vi till slut kom ombord. Vi är nu redo för fortsatta äventyr, i första hand Puerto Rico, Dominikanska Rep. samt därefter ca 3 veckor tvärs genom Bahams för att i slutet av maj vara i Florida. Bahamas är stort. Från de första bankarna i sydost till Grand Bahamas i höjd med Palm Beach i Florida är det drygt 700 nm. Det är ungefär samma distans som mellan Falsterbo och Haparanda! Det är ofta väldigt grunt också. Mitt ute på havet finns stora bankar med 2-4 meters djup. Där kan man få leta sig fram mellan korallhuvuden. Alternativt kan man gå långa omvägar i djupare vatten. Men för oss som är vana att segla runt i Danmark med små marginaler till botten, ska väl det här ordna sig också.

082

Charlotte Amalie, St Thomas. På den gula lastbåten lyfts yachter ombord för transport över Atlanten.

2 thoughts on “Jungfruöarna

1. Hej på er!
    Vi har med nyfikenhet och intresse följt eran blogg om er resa. Först vill jag tacka för ett fantastiskt duktigt skrivande och berättande. Det har skrivits av andra tidigare men kan ej berömmas för mycket. Det är bara ett fel och det är att jag blir så sugen på att göra något liknande. Tyvärr blir det nog bara en dröm. Här hemma har jag slipat och putsat på våran båt större delan av vintern och nu är det snart dags för sjösättning. Även om det inte känns så just nu för vi har +4 och nordlig kuling.
    Hur ser era planer ut? Kommer ni hem i sommar eller fortsätter ni att njuta i Västindien eller USA?
    Ha det bra och var rädda om er.
    Pär o Birgitta

2. hej!
    va duktiga ni är på att segla och roa er!
    tack för spännande och mkt trevlig läsning.
    här jobbar vi för fullt och sliter i vårsolen..