Vissa dagar är bra dagar, andra dagar känns mest frustrerande.  Idag var det en sån där bra dag.

Radarn har inte fungerat sen vi köpte båten. Dock gick den när säljaren visade den. Med tanke på allt annat vi satte oss in i när båten var ny, körde vi inte radarn förrän till hösten. Då fick vi inte i gång den. Problemet/möjligheterna med navigationssystemet omord är att allt hänger ihop. Alla instrument “pratar” med varandra. Börjar man byta ut någon del upptäcker man snart nya problem.. Alltså, att radarn inte fungerade gav mig en viss oro. Ny radar skulle förmodligen kräva ny plotter, som kräver ny dator, osv.

Trots frisk vind i Pålnäsviken och hagel i luften inleddes operation laga radarn! Min bedömning att vi skulle lyckas satte jag till 5 procent.. Nu hör det till saken att radardomen hänger på en kardan-arm 3 meter upp på akterstaget. Att ta ner den på däck skulle innebära stora ingrepp. Alltså, upp med en fällbar stege. Vi lyckas få av locket utan att det blåste iväg. Med ett mätinstrument kollar Karl kontakterna och kopplingarna och konstaterar att det kommer fram ström.

DSCF1370

Efter lite fix o trix sätter jag på radarn, och… YES!!  Mot alla odds,  den snurrar och fungerar!

 

DSCF1368

Lyckan är total. Karl hade dragit ut och satt i alla kablar igen, och tydligen var det bara något som var löst. Det var också ett tips jag hade fått, att kolla alla kablar i domen.

DSCF1371

Vi kunde snabbt konstatera att den fugerar riktigt bra. Lätt kunde vi identifiera även de små bojarna som finns överallt i viken.

Genomblåsta men riktigt nöjda avslutar vi dagens jobb. En sak att stryka på att-göra-listan, utan att jag behövde sätta upp något nytt. Känns bra.

2 thoughts on “Karl, dagens hjälte!

  1. Bra jobbat Karl! Ett tekniskt geni är vad han är. Tror han ärvt det från sin lillasyster : )

  2. haha, visst måste det vara så. Dock så var det precis lika mkt Karl-Axel som löste problemet.
    Jag väntar på att få en post om watermakern snart.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *